کانون صرافان: دلار ارزانتر می‌شود

دنیای اقتصاد- خبرگزاری فارس از دستگیری فردی خبر داد که با همدستی برخی افراد در بانک مرکزی طی یک سال گذشته به اخلال در بازار ارز کشور پرداخته‌اند. بر اساس این گزارش، وی با معرفی خود به عنوان معتمد بانک مرکزی، ارز دولتی کشور را در کشور‌های خلیج فارس خرید و فروش می‌کرده است. خبرگزاری فارس انگیزه اعمال خلافکارانه وی را کسب درآمد برای استفاده جریان موسوم به «انحرافی» برای به کرسی نشاندن نمایندگان مورد علاقه این جریان در انتخابات سال جاری مجلس عنوان کرده است. خبرگزاری فارس خبر داد

دستگیری عامل اصلی تلاطم قیمت‌ها در بازار ارز

گروه بازار پول- خبرگزاری فارس از دستگیری فردی خبر داد که با همدستی برخی افراد در بانک مرکزی طی یک سال گذشته به اخلال در بازار ارز کشور پرداخته‌اند. بر اساس این گزارش، وی که یکی از افراد معتمد بانک مرکزی بوده، ارز دولتی کشور را در کشور‌های خلیج فارس خرید و فروش می‌کرده است.

بنا براین گزارش نفوذ وی در بانک مرکزی کشور امکان این کار را برای وی فراهم کرده بود.

خبرگزاری فارس انگیزه اعمال خلافکارانه وی را کسب درآمد برای استفاده جریان موسوم به «انحرافی» برای به کرسی نشاندن نمایندگان مورد علاقه این جریان در انتخابات سال جاری مجلس دانست. بازار ارز کشور در مهر ماه سال ۸۹ به دلیل قطع امکان ارسال حواله ارز به کشور امارات به ناگاه دچار التهاب شد و قیمت دلار آمریکا در پی کمبود درهم امارات افزایش یافت و در کمتر از یک هفته در غیاب واکنش مناسب بانک مرکزی تا ۱۲۵۰ تومان نیز رسید تا جایی که بانک مرکزی پس از آزمون و خطاهای مختلف بالاخره مجبور به فروش ارز مسافری به نرخ دلار مرجع شد. تداوم افزایش شکاف قیمت بین ارز رسمی و غیررسمی تا بهار امسال به ۱۵۰ تومان نیز رسید و بانک مرکزی با افزایش یکباره قیمت دلار مرجع و کاهش دوباره آن پس از یک هفته، تلاش دوباره ای را برای کنترل قیمت ارز به کار گرفته است. طی یک سال گذشته کارشناسان عوامل مختلفی را برای افزایش قیمت ارز در بازار اعلام کرده‌اند.

افزایش نقدینگی، افت نرخ سود سپرده‌های بانکی و شوک‌های سیاست‌های پولی از جمله مهم‌ترین این دلایل بوده‌اند.در خبر خبرگزاری فارس آمده است: فردی با نفوذ در حوزه پولی و مالی کشور توانسته بود به‌عنوان یکی از افراد معتمد بانک مرکزی در کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام به فروش و خرید ارز دولتی کند، اما پس از مدتی کوتاه اهداف این شخص برای بانک مرکزی روشن شد.بنا بر این گزارش‌ آن‌گونه که پیداست، جریان انحرافی قصد دارد در انتخابات مجلس شورای اسلامی نمایندگانی را از جانب خود بر کرسی‌های مجلس بنشاند. از این رو چون این جریان هیچ‌گونه پشتوانه مردمی ندارد و افراد آن شناخته شده نیستند نیاز به تبلیغات گسترده‌ای برای اقناع افکار عمومی دارند که هزینه‌های مالی زیادی بر دوش این جریان خواهد گذاشت.

از همین رو، جریان انحرافی از سال‌های گذشته اقدام به برنامه‌ریزی و کسب درآمد کرده است که یکی از منابع بزرگ مالی این جریان که تنها برای موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی طرح‌ریزی شده بود، نفوذ شخصی به‌اسم «ح.م.ک.» در مجموعه بانک مرکزی بود. این فرد با نفوذ در حوزه پولی و مالی کشور توانسته بود به عنوان یکی از افراد معتمد بانک مرکزی در کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام به فروش و خرید ارز دولتی کند، اما پس از مدتی کوتاه اهداف این شخص برای رییس‌کل بانک مرکزی روشن و به همین علت، سال گذشته از بانک مرکزی از سوی بهمنی اخراج شد. از سال گذشته این فرد با عواملی که در بانک مرکزی داشت توانست اقدامات خود را ادامه دهد، اما با توجه به اینکه این جریان زمان زیادی برای تامین منابع خود نداشتند اقدامات خود را به صورتی دیگر انجام دادند.

براساس این گزارش «ح.م.ک.» با تطمیع تعدادی از دست‌اندرکاران ارزی کشور اقدام به برهم زدن بازار ارزی کشور کرد تا از نوسانات بازار ارز بتوانند به اهداف خود برسند که توانست بازار ارز کشور را دچار التهابات گسترده‌ای کند و از همین راه هزاران میلیارد تومان درآمد کسب نماید. اما خوشبختانه بانک مرکزی توانست این باند فاسد را شناسایی کند. سرکرده این باند به نام «ح.م.ک.» هفته گذشته بازداشت شد. با شناسایی این باند و دستگیری این فرد، مردم شاهد بازگشت آرامش به بازار ارزی کشور شده‌اند و در حال حاضر تحقیقات برای بازگشت پول‌هایی که از این راه توسط این فرد حاصل شده است، ادامه دارد.