ایسناـ ایجاد شرکت‌های مشاوره‌ای، بیمه سرمایه‌گذاری و صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری می‌تواند سرعت اعطای تسهیلات طرح‌های بنگاه‌های اقتصادی از سوی بانک‌ها را افزایش دهد. منوچهر یزدانی، معاون کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون،‌ افزود: وزارت تعاون و وزارت کار‌درصدد ایجاد شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری و صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری هستند تا بتوانند تسهیلات بانک‌ها را تضمین و به عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات سرعت بخشند.

وی ادامه داد: صندوق تعاون نیز به سمت این رویکرد می‌رود که بخشی از تسهیلات مورد نیاز طرح‌های تعاونی را نزد بانک‌ها تامین کند.

یزدانی وجود شرکت‌های مشاوره ای را برای ارزیابی طرح‌ها ضروری دانست و اظهار کرد: با وجود این شرکت‌ها می‌توانیم بر سرعت فعالیت بانک‌ها بیفزایم، زیرا بانک‌ها به تنهایی قادر به ارزیابی طرح و ارائه تسهیلات نیستند و برای این امر نیاز به کارشناسان و نیروهای مازاد بر کادر خود دارند.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون با اشاره به اینکه بخش تعاون باید دو‌میلیون و ‌۴۲۰ هزار فرصت شغلی در طی ‌پنج سال اول باید ایجاد کند، افزود: با وجود ‌۴/۵‌میلیون فرصت شغلی که باید در کل کشور در پنج سال آینده به وجود آید، می‌توان گفت بیش از نصف اشتغال کشور را تعاونی‌ها ایجاد می‌کنند.

وی افزود: در سال‌جاری ایجاد ‌۳۵۵ هزار فرصت شغلی از اهداف کمی‌بخش تعاون است که تا نیمه مرداد ماه بیش از ‌۱۳۰هزار آن به عنوان طرح مصوب شده و از این میزان، ‌۴۱هزار و ‌۵۰۰ شغل واقعی است و شروع به فعالیت کرده اند.

یزدانی با بیان اینکه هنوز عملا در اجرای این سیاست‌ها و توسعه بخش تعاون به صورت جدی جهشی دیده نمی‌شود با اشاره به اینکه در هفته تعاون قرار است حدود ‌۲۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت در نوبت اول منتشر شود، افزود: هر استانی که اداره تعاون آن طرح‌های مناسب تری ارائه دهد، در اولویت اعطای منابع این اوراق قرضه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تا کنون خراسان رضوی طرح‌هایی معادل ‌۹۲‌میلیارد تومان ارائه داده است، بیان کرد: اوراق مشارکت در دو نوبت برای طرح‌هایی با حجم سرمایه‌گذاری بالا در نظر گرفته شده است.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون گفت: بیش از ‌۲۵هزار‌ میلیارد تومان در سال گذشته و جاری برای بنگاه‌های کوچک در نظر گرفته شده که از سوی بانک‌ها توزیع می‌شود.

یزدانی با اشاره به اینکه بنگاه‌هایی که زیر ‌۵۰ نفر اشتغال ایجاد کنند کوچک اطلاق می‌شوند، افزود: سقف بودجه امسال ‌۲۰۰‌میلیارد تومان است و چنانچه تقاضای بیشتری باشد، تامین خواهد شد و در این زمینه محدودیتی برای تامین اعتبار نداریم.

وی اظهار کرد: سهم استان خراسان رضوی از ‌۲۵هزار ‌میلیارد تومان اعتبارات اشتغالزایی، حدود ‌۱۷۰۰‌میلیارد تومان است که از این میزان، ‌۲۰‌درصد یعنی ‌۳۴۰‌میلیارد تومان صرف نقدینگی واحدهای موجود می‌شود.

یزدانی حجم سرمایه‌گذاری بخش تعاون در تولید ناخالص داخلی را حدود ‌۳۵هزار ‌میلیارد تومان دانست و افزود: بخش تعاون ‌۱۲‌درصد از کل اشتغال کشور را پوشش می‌دهد و سهم بخش تعاون در تولید ناخالص داخلی در حال حاضر بین پنج تا ‌۵/۵‌درصد است که این میزان باید به ‌۲۵‌درصد در طی برنامه چهارم و پنجم توسعه برسد.