دستگاه‌های خودپرداز در ایران 80برابر سایر کشورها اسکناس ارائه می‌دهند

ایسنا- دستگاه‌های خودپرداز بسیار مظلوم واقع شده‌اند و بار شبکه پایانه فروش را نیز به دوش می‌کشند و حتی مرتبا در حال انتقاد شنیدن هستند. اگر در حوزه POS نیز فعالیت خوبی صورت گیرد قطعا این فشار مضاعف روی ATM‌ها از بین می‌رود. محمد محمودیان، مدیر اداره کارت بانک صادرات، با اشاره به آمار پایان خردادماه اشاره کرد: در پایان خردادماه تعداد کل کارت‌های کشور ۱۴میلیون و ۸۵۰هزار عدد بوده است که حدود یک میلیون کارت نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، تعداد خودپردازها نیز ۵۴۲۱دستگاه بوده است. ۷۹هزار و ۴۸۷ پایانه فروش نیز در سطح فروشگاه‌ها مستقر بوده‌اند.

به گفته او تعداد پایانه‌های کارت خوان شعب که در شعبه بانک‌ها سرویس می‌دهد ۱۳هزار و ۳۵۵ دستگاه بوده است.

وی تصریح کرد: تجربه ثابت کرده است که هرگاه محدودیتی در واردات کالایی به کشور به وجود آمده است تولیدکنندگان داخلی فعال شده‌ و از عهده تامین نیاز بازار برآمده‌اند. در حالت طبیعی تولیدکنندگان داخلی یا پتانسیل تولید دارند یا به صورت بالفعل قادر به تولید هستند. محمودیان با اشاره به اینکه بحث‌هایی از سال گذشته در شبکه بانکی کشور در این زمینه وجود داشته است و نمونه‌هایی از تولیدکنندگان ATM داخلی به شبکه بانکی ارائه شده است، گفت: از طریق این تولیدکنندگان قطعات خارجی وارداتی در ایران مونتاژ می‌شود در عین حال ممکن است قطعاتی از سوی تولیدکننده ایرانی تولید شود.

وی با بیان اینکه سازنده داخلی ATM تا زمانی که نمونه آزمایشی تولید می‌کند، قادر به سرمایه‌گذاری زیاد نیست، گفت: جوانان ایرانی به تولید ATM ایرانی اقدام کرده‌اند که البته تولید انبوه نیازمند بازار مطلوب است. از طرف دیگر مصرف‌کننده عنوان می‌کند تا کیفیت مطلوب و لازم در این دستگاه‌ها ایجاد نشود، رغبت استفاده از تولیدات داخلی وجود ندارد. اگر تولیدکننده و مصرف‌کننده هر یک به تنهایی روی مواضع خود پافشاری کنند به نتیجه نخواهند رسید.

مدیر اداره کارت بانک صادرات با بیان اینکه می‌توان امیدوار بود با هماهنگی که میان تولیدکننده و مصرف‌کننده ATM به وجود می‌آید این دستگاه نیز همانند سایر دستگاه‌ها در داخل کشور به تولید انبوه برسد، تاکید کرد: کاهش تولید ATM و افزایش تولید پایانه فروش که از سوی بسیاری منتقدان روند بانکداری الکترونیکی بیان می‌شود صحیح به نظر نمی‌رسد، خودپرداز و پایانه فروش هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند اما اینکه کدام یک بر دیگری مقدم است مشکلی است که شبکه بانکی کشور با آن روبه‌رو است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته نیز تعداد زیادی دستگاه خودپرداز در مراکز مختلف نصب شده است البته مکانیزم‌هایی در آن اجتماع‌ها برقرار است که مردم رغبت دارند با کارت خود خرید انجام دهند. یکی از شاخص‌های کشورهای مورد مطالعه، شاخص تعداد دستگاه خودپرداز به ازای یک‌میلیون نفر است. در ایران ۵۴۲۱ ATM تا پایان خردادماه در سیستم بانکی وجود داشته است که نشان می‌دهد شاخص مزبور ۷۷ ATM به ازای هر یک‌میلیون نفر است.

محمودیان با اشاره به اینکه در کشور ترکیه یک میلیون و ۱۶۰ دستگاه پایانه فروش نصب است، تاکید کرد: آمار دستگاه پایانه فروش در بسیاری کشورها بالا است، بدین ترتیب وجود هر دو دستگاه ATM و POS ضروری به نظر نمی‌رسد اما اتفاقی که در ایران رخ داده است این است که ارائه خدمت از دستگاه خودپرداز آغاز شده است. این امر نشانه دو نظریه است، نظریه اول حاکی از آن است که تصمیم‌گیرندگانی که در این زمینه فعالیت کردند دچار اشتباه شده‌اند و باید ابتدا POS را افزایش می‌دادند، نظریه دوم این است که دست‌اندرکاران این حوزه به بسیاری مسائل توجه کردند و متوجه شدند امکان این امر وجود نداشت که کار کارت با POS آغاز شود بدین ترتیب برای ایجاد فرهنگ لازم مجبور به راه‌اندازی دستگاه ATM بوده‌اند.

وی به حجم انبوه فروشگاه‌های خرد و کوچک در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به آمارهای غیر رسمی ‌حدود دومیلیون فروشگاه خرد و کوچک در کشور وجود دارد بدین ترتیب با راه‌اندازی این صنعت باید دستگاه POS در تمامی ‌آنها نصب شود.

او به لزوم چند برابر شدن سرعت رشد و توسعه POS در برابر ATM اشاره کرد و افزود: تعداد برگ اسکناسی که در هر برداشت از ATM در کشورهای دیگر عرضه می‌شود، سه برگ است، اما تعداد برگ اسکناس برای هر برداشت از ATM در ایران به طور متوسط ۲۶برگ است، بدین ترتیب در ایران روزانه ۸۰ برابر کشورهای دیگر دستگاه‌های ATM برگ اسکناس عرضه می‌کنند.