لزوم توجه به تولید صادرات محور

حبیب‌الله انصاری

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران

حوزه لوازم خانگی یکی از متنوع‌ترین صنایع کشور است که شامل لوازم انرژی‌بر و غیرانرژی‌بر است.

انواع کولر، یخچال، تلویزیون و... در بخش انرژی‌بر هستند که از گاز و برق استفاده می‌کنند و بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ نوع لوازم خانگی کوچک هم در این بخش داریم. همچنین در بخش غیرانرژی‌بر که شامل انواع ظروف و سرویس‌ها می‌باشند هم تنوع بالایی از محصولات را شاهد هستیم.

از سوی دیگر قطعه‌سازان لوازم خانگی هم طیف گسترده‌ای را دارند که تولیدکنندگان محصولات نهایی از این قطعات استفاده می‌کنند.

اگر بخواهیم مجموع صنعت لوازم خانگی را در همه این ابعاد در نظر بگیریم، به‌طور متوسط در بخش‌های مختلف بیش از ۷۰ درصد بازار در اختیار تولیدات داخلی هستند؛ به‌طوری که برخی اقلام نظیر کولر، بخاری گازی، آب گرم کن کاملا در اختیار تولیدات داخلی هستند و برندهای خارجی نتوانسته‌اند سهمی از بازار مصرف کشور ما را داشته باشند. حتی براساس آمارها با تولید تلویزیون‌های مدرن داخلی میزان واردات برندهای خارجی کمتر شده است. به دلیل برخورداری از مواد اولیه اساسی مثل فولاد، مس و آلومینیوم پیشرفت خوبی در قطعه‌سازی داشتیم و نیاز تولیدکنندگان تا حد زیادی تامین می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، صنعت لوازم خانگی به دلیل ایجاد ارزش افزوده برای صنایع پایین‌دستی از صنایع شتاب‌دهنده توسعه صنعتی است. با این همه به دلیل اینکه صنایع به دنبال تنوع و تکامل هستند حتی در صنعت پیشرفته‌ای مانند خودروسازی، تکنولوژی هر ساله در حال تغییر است، ما هم نمی‌‌توانیم مانع واردات محصولات به‌روز باشیم.

این در حالی است که تولیدکنندگان ما ظرفیت تولید به اندازه نیاز جامعه را دارند اما باید این تولیدات را مطابق نظر و نیاز مشتریان تولید کنند.

هر کالا و محصول برای اینکه به برند تبدیل شود نیازمند کار مستمر، ایجاد حس بهبود و توسعه کیفیت است. در کنار تولید با این مشخصات، تبلیغات اصولی و واقعی می‌تواند حتی برای صادرات موثر باشد. براین اساس واحدهای صنعتی باید طوری برنامه‌ریزی کنند که صادرات محور باشند؛ این امر میسر نمی‌شود مگر با شناسایی آسیب‌ها و بررسی همه جوانب تولید با کیفیت

پس از تحریم‌ها

در دوران تحریم‌ها فقط تولیدکنندگان با مشکل مواجه نبودند، بلکه واردکننده‌ها نیز موانع زیادی داشتند؛ بنابراین باید مراقب بود تا با برداشتن تحریم‌ها سیل واردات را نداشته باشیم.

در حال حاضر با توجه به اینکه قطعه‌سازان نیاز تولیدکنندگان را برطرف می‌کنند، می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم که با کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی وارد مذاکره شویم.

به دلیل انرژی ارزان، مزیت‌های مربوط به نیروی انسانی تحصیلکرده و شرایط جغرافیایی می‌توانیم با انتقال دانش و تکنولوژی جدید حتی برای ورود به بازارهای صادراتی آماده شویم.

امید داریم در شرایطی که راه برای ورود هیات‌های خارجی هموار شده است، بسترهای مناسب برای تولید صادرات محور نیز فراهم شود تا ورود سرمایه‌گذاران خارجی زمینه‌ساز شناسایی بازارهای صادراتی جدید باشد.