گروه بنگاه‌ها- اعظم شریفی: به‌زعم بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت لوازم خانگی، این صنعت برای توسعه و رسیدن به جایگاه واقعی در داخل و دسترسی به بازارهای صادراتی رقبای سرسختی پیش رو دارد.

تولیدکنندگان در حالی ادعای تولید کالای با کیفیت را مطرح می‌کنند که معتقدند تسهیلات و حمایت دولتی برای توسعه‌ این صنعت ضروری است.

به اعتقاد دست‌اندرکاران، این صنعت با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خود می‌تواند با تنوع بخشیدن به محصولات و استفاده از تکنولوژی به‌روز با برندهای خارجی رقابت‌ کند. در این مسیر اما کمبود نقدینگی و قاچاق کالا از بزرگ‌ترین موانع پیش روی صنعتگران است تا جایی که سهم بازار تولیدکنندگان ایرانی در حضور برندهای خارجی به چالش کشیده شده است.

هر چند هر یک از این تولیدکنندگان سهم متفاوتی را برای کالاهای ایرانی در بازار ذکر می‌کنند. این در حالی است که به اعتقاد صنعتگران، فرهنگ مصرف کالای تولید داخل از سوی دولت نیاز به تبلیغات گسترده دارد تا افراد جامعه از مصرف کالای داخلی استقبال کنند. از سوی دیگر صنعت لوازم خانگی نیز باید با برنامه‌ریزی‌های جدید خود را برای ورود به دوره پس از تحریم‌ها آماده کند تا قدرت رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد.