تامین مالی برای صاحبان زمین و پروانه

مصطفی ازگلی مدیرگروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان راهکار تامین مالی برای کسانی است که صاحب زمین و پروانه ساختمانی هستند، اما منابع لازم برای ساخت پروژه را در اختیار ندارند، از جمله انتقادات به این نهاد مالی اضافه کردن کارمزد ارکان به هزینه‌های ساخت یک پروژه ساختمانی در مقایسه با ساخت یک پروژه در قالب مشارکت است. در پاسخ باید گفت اول اینکه کارمزد ارکان در کل هزینه‌های ساخت مبلغ ناچیزی است ثانیا در مقابل منافعی برای این رقم متصور است که شفافیت اطلاعاتی، نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری، جزء شدن سرمایه‌گذاری، نظارت کافی ارکان و نهادهای ناظر، تضمین برای بازارگردانی واحدهای سرمایه‌گذاری است. ضمن اینکه مشارکت دو یا چند نفر برای ساخت یک پروژه ساختمانی همیشه راه‌حل در دسترسی نیست، برای مثال یک شرکت بزرگ را می‌شناسیم که برای ساخت یک پروژه بزرگ تجاری و اقامتی در شهر تهران از چندین سال قبل به‌‌رغم آماده بودن زمین و پروانه ساختمانی به دنبال شریک و سرمایه برای ساخت پروژه می‌گردد. دلیلی که آن شرکت نتوانسته است شریک خود را پیدا کند، حجم بزرگ سرمایه‌گذاری می‌باشد، چرا‌که سرمایه‌گذاری برای ساخت آن پروژه ریسک بالایی را متحمل شده و درصد بزرگی از منابع خود را ناچار است صرف ساخت آن پروژه کند. بنابراین ملاحظه می‌شود صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان با خردکردن مالکیت دارایی و تبدیل پروژه به واحدهای سرمایه‌گذاری کوچک امکان مشارکت سرمایه‌های اندک و توزیع ریسک را فراهم می‌آورند و کارمزد ارکان نیز هزینه فراهم کردن این امکان است.

از جمله انتقادها به صندوق نسیم به‌عنوان اولین صندوق زمین و ساختمان، ثابت ماندن قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری از زمان پذیره‌نویسی تاکنون است.

در این مورد باید گفت از جمله ویژگی‌های واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان تاثیر تحولات بازار مسکن و ساخت پروژه موردنظر بر قیمت این واحدها است، تحولات اقتصاد مسکن به‌صورت روزانه نیست بنابراین نباید توقع داشت قیمت بازاری اوراق واحدهای سرمایه‌گذاری به‌صورت روزانه شاهد تحولات قابل توجه باشد.