سومین سال کاهش قیمت‌ها

بن شارپلس

تحلیلگر بلومبرگ

تحلیلگران مورگان استنلی در یادداشت ۱۱ ژانویه خود نوشتند، نفت به‌طور ویژه‌ای به دلار وابسته است و با رشد ۵ درصدی دلار احتمالا افتی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد خواهد داشت. آدام لانگسان یکی از تحلیلگران بانک مورگان استنلی در این خصوص اعلام کرد: «با ادامه داشتن روند صعودی دلار، سناریوهای ۲۰ تا ۲۵ دلاری نفت بسیار محتمل خواهد بود. دلار آمریکا و فاکتورهای غیراساسی به فشار روی قیمت نفت ادامه خواهند داد.»

نفت برنت با ثبت سومین سال افت خود در سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۱۱ درصد در سال جاری کاهش قیمت داشته است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه دسامبر درخصوص سقف تولید خود تصمیمی نگرفت که این موضوع موجب افزایش نگرانی‌ها در مورد عرضه مازاد جهانی شده است. این در حالی است که میزان ذخایر نفتی آمریکا همچنان ۱۰۰ میلیون بشکه بالاتر از متوسط ۵ سال اخیر باقی مانده است. هفته گذشته و در پی نوسانات شدید در بازارهای چین، قیمت نفت با سقوط چشمگیری مواجه شد. براساس اعلام بانک مورگان‌استنلی، رشد ۲/ ۳درصدی دلار و کاهش ۱۵ درصدی یوآن ممکن است نفت خام را به مرز ۲۰ دلاری بکشاند. براساس این گزارش اگر دیگر ارزها نیز به همین صورت عمل کنند،‌ حرکت دلار و نفت می‌تواند بزرگ‌تر از این نیز شود. هر بشکه نفت برنت عصر جمعه در معاملات لندن به بشکه‌ای ۳۳ دلار و ۵۵ سنت رسیده بود که پایین‌ترین سطح آن از سال ۲۰۰۴ بوده است.

مورگان استنلی اولین بانکی نیست که افت قیمت نفت تا مرز ۲۰ دلار را پیش‌بینی کرده است، ولی دلایل این بانک با بانک‌های دیگر متفاوت است. گروه گلد‌من ساکس اعلام کرده بود که احتمالا مخازن ذخیره نفتی در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد و تولیدکنندگان باید به سرعت ترمز تولید خود را بکشند. براساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، موجودی ذخایر نفتی در کوشینگ اوکلاهاما، مرکز تحویل نفت آمریکا و بزرگ‌ترین قطب ذخیره نفت آمریکا، برای نهمین هفته متوالی افزایش یافته و به ۹/ ۶۳ میلیون بشکه رسیده است. این مرکز دارای ظرفیت ۷۳ میلیون بشکه‌ای است. مورگان استنلی اعلام کرد: «نفت ۲۰ دلاری امکان‌پذیر است، ولی نه به دلایلی که اغلب به آن استناد می‌کنند. این موضوع ربطی به وخامت زیرساخت‌ها ندارد.»

سومین سال کاهش قیمت‌ها