پایان مدل سوسیالیسم قرن 21

مخالفان دولت ونزوئلا، پیروز انتخابات مجلس این کشور نفت‌خیز شده‌اند که اکنون در نابسامانی اقتصادی، جرم، جنایت و خشونت به سر می‌برد. طبق نتایج اعلام شده، نامزدهای مخالفان راست میانه اکثریت مجلس ملی این کشور را در دست گرفته‌اند و گذار سیاسی مهمی در این کشور به راه افتاده است. به این ترتیب، خروج این کشور از مسیر چپگرایی (که در سال ۱۹۹۹ تحت ریاست جمهوری هوگو چاوز آغاز شد) و پروژه وی برای تبدیل کردن ونزوئلا به مدلی که وی آن را سوسیالیسم قرن ۲۱ می‌خواند، شروع شده است.

پنج ساعت پس از پایان رای‌گیری، کمیسیون‌ انتخابات اعلام کرد که مخالفان دولت ۹۹ کرسی از ۱۶۷ کرسی مجلس را به دست آورده‌اند، این در حالی بود که حزب سوسیالیست تنها ۴۶ کرسی را کسب کرده بود. پس از اعلام نهایی آرا، مشخص شد که مخالفان دوسوم کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص داده‌اند.آتشبازی در آسمان کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، حاکی از این بود که ائتلاف «میزگرد اتحاد دموکراتیک» (MUD)، بر «حزب متحد سوسیالیست» (PSUV) غلبه کرده است.

خسوس تورلبا، رهبر ائتلاف ام.یو.دی گفت: ونزوئلا تغییر می‌خواهد و این تغییر آغاز شده است. هنریک کاپریلس، نامزد سابق ریاست‌جمهوری و یکی از رهبران ائتلاف گفت: نتایج ما را امیدوار کرده است. ونزوئلا پیروز شده است. این موضوع برگشت ناپذیر است. رئیس‌جمهور مادورو ضمن اعلام اینکه دولتش نتایج شکست را می‌پذیرد، اعلام کرد این به معنی پایان «انقلاب بولیواری» که پس از مرگ چاوز در سال ۲۰۱۳ وارث آن شد، نیست. وی گفت: «ما امروز جنگی را باخته‌ایم اما امروز روزی است که نبرد برای سوسیالیسم آغاز می‌شود.»

منابع مختلف مخالف دولت کسب ۱۱۳ کرسی را پیش‌بینی می‌کردند که پس از شمارش نهایی آرا، ۱۱۲ کرسی به تحقق پیوست. کسب اکثریت دوسوم مجلس، مخالفان را قادر به لرزاندن پایه نهادهایی همچون دادگاه‌ها یا هیات انتخابات می‌کند. این پیروزی ضربه بزرگی برای انقلاب سوسیالیستی محسوب می‌شود که ۱۷ سال قبل توسط چاوز شروع شد و تا مرگش در سال ۲۰۱۳ بر آن تسلط داشت. این رای‌گیری مانند رفراندومی برای اداره کشور توسط مادورو بوده است که به‌رغم داشتن یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان، با کمبودهای شدید در مواد غذایی اساسی، تورم سه رقمی و موجی از جنایات خشونت‌بار روبه‌رو است.دولت می‌گوید این رویداد نتیجه «جنگ اقتصادی» است که توسط مخالفان و ایالات‌متحده علیه او به راه افتاده است و با کاهش قیمت نفت، که شریان حیاتی ونزوئلا محسوب می‌شود، وخامت اوضاع تشدید شده است.

مادورو با پیش‌بینی اینکه مخالفان سعی می‌کنند دستاوردهای «انقلاب بولیواری» را که در زمان بالا بودن قیمت نفت از نظام رفاهی اجتماعی خوبی برخوردار بود، بی‌اعتبار کنند، اعلام کرد: اکنون جنگ اقتصادی به‌صورت تصادفی به پیروزی رسیده است.کارلوس اورتگا، یک کارگر ساختمانی بازنشسته و هوادار چاویستا در مورد پیروزی مخالفان نگران است. او می‌گوید: اوضاع برای ما سخت‌تر خواهد شد. حقوق بازنشستگی من از بین خواهد رفت و باید مسکنی را که از طریق «خانه سازمانی» به‌دست می‌آوردم، فراموش کنم. وی این سخنان را در ارتباط با برنامه دولت فعلی برای تخصیص مسکن اجتماعی به فقرا می‌گوید. وی در ادامه می‌گوید: «با پیروزی مخالفان، تمام آنها از دست رفته است.»

از سوی دیگر، الکساندرا بارتو ۳۲ ساله که مهندس سیستم‌ها است، امیدوار است که با کنترل مجلس توسط مخالفان، تغییرات مثبتی رخ دهد. او می‌گوید: امروز شما از جنایات خیابانی کشته نمی‌شوید، بلکه از گرسنگی یا شکلی از بیماری می‌میرید. هیچ امنیتی وجود ندارد، مواد غذایی‌ یارانه‌ای کمیاب است و داروهای ضروری به ندرت یافت می‌شوند.بارتو امیدوار است که با کسب اکثریت کرسی‌های مجلس توسط مخالفان، آنان بتوانند تفکیک قوا را در دولت اجرا کنند و توازن قوا را به کشور بازگردانند. او می‌گوید: «چاویستاها تمام دولت را به مدتی طولانی کنترل کرده‌اند. علاوه بر این، پیروزی مخالفان دولت ضربه‌ای اساسی بر چپ‌های آمریکای لاتین نیز محسوب می‌شود.»

منبع: گاردین