احسان آذری‌نیا: در هفته‌های اخیر به‌ویژه از زمانی که بانک مرکزی چین برای کمک به رونق صادرات این کشور از ارزش یوآن در برابر دلار کاست، قیمت نفت با سرعت بیشتری کاهش یافته و عامل اصلی این کاهش، پیش‌بینی کاهش تقاضا از سوی چین یعنی دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است، البته نمی‌توان گفت این تنها عامل ضعف بازار نفت است. رشد ارزش دلار و افزایش تولید نفت در آمریکا به‌رغم پایین باقی ماندن قیمت‌ها در وضعیت کنونی بازار موثر بوده‌اند. متوسط قیمت نفت اوپک در ماه گذشته میلادی (ژوئیه) ۱۹/ ۵۴ دلار بود که کاهش بیش از ۱۰ درصدی را نسبت به ماه قبل از آن نشان می‌دهد. در ماه ژوئیه متوسط قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با ۷ دلار و ۸.۹ دلار کاهش به ۵۶.۷ دلار و ۵۰.۹ دلار در هر بشکه رسید. هفته گذشته قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه داشت، اما ارقام مربوط به قیمت‌های نفت برنت و نفت آمریکا، به متوسط مربوط به ماه گذشته نرسیدند.

واقعیت این است که افق بازار نفت امیدبخش نیست، زیرا شرایط حاکم بر قیمت‌ها از جمله تغییرات ارزش دلار، تقاضا در اقتصادهای بزرگ مصرف‌کننده و میزان عرضه، به شکلی هستند که نمی‌توان انتظار داشت رشدی قابل ملاحظه در قیمت‌ها مشاهده شود. اوپک در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده امسال تقاضای جهانی نفت با ۱.۳۸ میلیون بشکه افزایش به ۹۲.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. برای سال آینده میزان افزایش تقاضا ۱.۳۴ میلیون بشکه پیش‌بینی شده در نتیجه تقاضای کلی به رقم بی‌سابقه ۹۴.۰۴ میلیون بشکه خواهد رسید.

دیدگاه‌های مطرح شده در گزارش جدید اوپک از دید تحلیلگران خوش‌بینانه است. نکته دیگر اینکه عرضه بیش از تقاضا است و شرایط مازاد عرضه حفظ خواهد شد. هفته گذشته روز پنج‌شنبه قیمت نفت بیش از ۱۰ درصد رشد کرد و این بالاترین میزان رشد یک روزه از سال ۲۰۰۹ بود. روز جمعه نیز قیمت‌ها افزایش یافتند، اما کارشناسان معتقدند، افزایش قیمت‌ها تنها یک اصلاح پس از افول شدید روزهای قبل بوده و نمی‌توان گفت بازار با رونق مواجه خواهد شد.