عرضه مسکن از طریق بورس موضوعی است که اخیرا مطرح شده اما اینکه آیا مسکن مانند برخی دیگر از کالاها امکان عرضه از طریق بورس را دارد یا خیر، سوالی است که در صورت عرضه احتمالی این کالا در بورس باید به آن پاسخ داده شود.

عرضه مسکن برای معامله و خرید و فروش از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه موافقان و مخالفانی دارد به طوری که موافقان این طرح معتقدند عرضه مسکن از طریق بورس می‌تواند به شفافیت در قیمت‌گذاری ملک کمک ‌کند؛ اما در مقابل مخالفان بر این عقیده هستند که امکان عرضه مسکن و کالاهای ساختمانی در بورس ممکن نیست؛ چراکه بورس محل عرضه کالاهای همگن است، در حالی که مسکن در زمره کالاهای غیرهمگن تلقی می‌شود.

موافقان این طرح اعتقاد دارند از آنجا که بورس‌ها مکانی هستند که اوراق بهادار با شفافیت و نظارت کامل یک نهاد ناظر بی‌طرف معامله می‌شود، شفاف‌سازی معاملات یکی از مهم‌ترین کارکردهای بورس است. از طرف دیگر مخالفان عرضه مسکن در بورس اعلام می‌کنند دغدغه شفافیت معاملات این کالا با ایجاد سامانه اطلاعات املاک و مستغلات در سال ۸۷ برطرف شده و افت و خیز قیمت مسکن در بورس، نه تنها به نفع اقتصاد کشور نیست، بلکه نوسان‌های قیمت مسکن بر سایر شاخص‌های اقتصادی نیز تاثیر می‌گذارد.

در همین حال یک مقام مسوول در بورس معتقد است «با راه‌اندازی بورس مسکن نباید نگرانی به‌وجود آید؛ زیرا این بورس تلاطمی در بازار مسکن به‌وجود نمی‌آورد و تنها املاک بزرگ در این بورس مورد معامله قرار می‌گیرد نه آپارتمان‌های کوچک، بنابراین با راه‌اندازی این بورس مردم نباید نگران گران‌شدن آپارتمان نباشند. بورس کالا مصوبه‌ای دارد که براساس آن نهادهای دارای املاک مازاد می‌توانند این املاک را از طریق سازمان بورس به فروش برسانند، اما واقعیت این است که به دلایل متعدد و به‌رغم گذشت دو سال از تصویب این موضوع، این مصوبه امکان اجرایی شدن ندارد.» در حالی که برخی کارشناسان اعتقاد دارند ورود مسکن به بورس هیچ تاثیری در قیمت یا ایجاد رکود یا رونق در بازار مسکن ندارد.

غیر همگن بودن مسکن از دیگر دلایلی است که مخالفان عرضه ملک در بورس عنوان می‌کنند و نقطه اشتراک اکثر مخالفان این طرح است.

برای بررسی بیشتر موضوع عرضه مسکن در بورس، صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان به تحلیل این موضوع پرداخته است.