تولد اینترنت و ورود آن به صحنه تعاملات جهانی، آنچنان انقلابی را در تمام عرصه‌ها سبب شد که به‌جرات می‌توان تاریخ تحولات علوم بالاخص علوم اتباطات را به دو دوره قبل و بعد از ورود اینترنت تقسیم کرد. نفوذ همه‌جانبه و بی‌حد و مرز این تکنولوژی در تمام وجوه زندگی انسان، شکل و صورت و در برخی مسائل محتوای فعالیت‌ها و حتی نیازها را دگرگون و دستخوش تغییر کرده است.

اینکه بتوان تنها ازطریق یک صفحه تمام اتفاقات و تغییرات جهان را رصد کرد، تنها با یک اشاره و حرکت انگشتان با افرادی در سراسر جهان ارتباط برقرار کرد و به همین ترتیب بسیاری از خریدها و کارهای بانکی و اداری را بدون طی مسافت‌های طولانی یا پرترافیک و بدون معطلی و کاغذ‌بازی‌های مرسوم انجام داد، اتفاقی شگرف است که تنها با ظهور اینترنت می‌توانست ممکن شود.

به دو دلیل کشورهایی که در زمینه این تکنولوژی و فناوی‌های وابسته به آن پیشرو هستند، به لحاظ قدرت اقتصادی و به تبع آن سیاسی حرف اول را در مجامع بین‌المللی می‌زنند: دلیل نخست، اثر مستقیم ورود تکنولوژی به عرصه اقتصاد و تجارت است؛ از آنجا که در طول تاریخ همواره ورود تکنولوژی‌های نو، راه‌ها و شیوه‌های تجاری و مبادلاتی را تحت تاثیر خود قرار داده است، با ورود اینترنت نیز بحث تجارت الکترونیک مطرح شد و فضای کسب‌وکار را کاملا تغییر داد؛ به همین خاطر هر کشوری که بخواهد در عرصه تجارت جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، باید به الفبای آن که همانا دانش اقتصادی و تکنولوژی‌های نوین یا همان تجارت الکترونیک است مسلط باشد؛ اما تجارت الکترونیک با کاهش زمان و هزینه‌ها، به‌گونه‌ای غیرمستقیم نیز باعث ورود آورده‌هایی به اقتصاد کشورها خواهد شد و این همان دلیل دوم است. این آورده‌ها، زمان و سرمایه انسانی هستند که همانا ارزنده‌ترین کالاها در دنیای امروز به شمار می‌روند. به این ترتیب رشد تجارت الکترونیک با صرفه‌جویی در زمان، فرصت بیشتری را جهت تولید علم و تمرکز نیروی کار بر ارائه ایده‌ها و کنش‌های خلاقانه فراهم می‌کند. بنا بر این مقدمه، بدیهی است که برای قد علم کردن در اقتصاد رو به رشد جهان، راهی جز توسعه تجارت الکترونیک در کشور وجود ندارد و برای تاکید هرچه بیشتر بر ضرورت این موضوع در رشد اقتصادی که دغدغه این‌روزهای سیاستمداران کشور است، صفحه امروز باشگاه پرسش خود را به این مهم اختصاص داده است و مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه تجارت الکترونیک در کشور را از صاحب‌نظران این حوزه جویا شده است.