ثبات؛ شرط لازم برای سرمایه‌گذاری بلندمدت

داوود رزاقی معاون خدمات مالی شرکت تامین سرمایه امین متاسفانه آنچه این روزها در بازار سرمایه مشاهده می‌شود نشان دهنده حرکت روند بازار براساس اخبار و جو و هیجانات است و سرمایه‌گذاران (سرمایه‌گذاران خرد و عموم مردم) توجه کمتری بر تجزیه و تحلیل بنیادی دارند. به‌طور کلی در حال حاضر دیدگاه سرمایه‌گذاران عمدتا کوتاه‌مدت شده است تا بلندمدت. علت‌های زیر را می‌توان برای تعیین بازه زمانی سرمایه‌گذاری نام برد و در نتیجه برای تغییر آن نیز باید از همین مجراها وارد شد: ۱- افزایش آگاهی سرمایه‌گذاران- سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تنها خرید و فروش و یادگیری مکانیزم آن نیست، بلکه یادگیری مکانیزم خرید و فروش و دریافت کد معاملاتی و انتخاب روش معامله تنها مقدمات ورود به بازار است و کامیابی در بازارسرمایه بدون پرورش توانایی‌ها و کسب مهارت از طریق آموزش منظم و هدفمند میسر نخواهد شد. یادگیری تحلیل فاندامنتال، تکنیکال، شناخت صنایع، آگاهی از قوانین و مقررات و محیط حقوقی بازار سرمایه، انتخاب پرتفو و سبد سرمایه‌گذاری و موارد مشابه آن باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری‌ها خیلی کوتاه‌مدت‌تر شود.

۲- افزایش افق سرمایه‌گذاری- تعیین بازه زمانی نیز یکی از مولفه‌ها و متغیرهای تعیین سیاست‌های سرمایه‌گذاری است. وقتی سرمایه‌گذاری دیدگاه کوتاه‌مدت را انتخاب می‌کند خود را به دست نوسانات بازار و جزر و مد بازار می‌سپارد و این موضوع نادرست و مخرب است.

۳- افزایش میزان ریسک‌پذیری- داد و ستد در بازار سرمایه علاوه بر بازده توام با ریسک نیز است. میزان ریسک‌پذیری فرد نیز یکی از مولفه‌ها و متغیرهای تعیین سیاست‌های سرمایه‌گذاری است. سود تضمین شده و بدون ریسک مختص اوراق مشارکت، صکوک و سپرده‌های بانکی بوده و حداقل بازده را تعیین می‌کند. افزایش میزان ریسک‌پذیری بالطبع باید توام با افزایش سود و بازده نیز باشد. همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند با تشکیل سبدی از سهام، ریسک‌های خود را در بازار کاهش داده و مدیریت کنند.

۴- امید به آینده اقتصاد و بازار سرمایه- در کنار تمام عوامل گفته شده در بالا حل مسائل سیاسی و اقتصادی کشور لازمه و پیش زمینه رسیدن به بازار سرمایه ای قابل اتکا و پویا است و تا زمانی که مسائل سیاسی و اقتصادی کشور حل و فصل نشود انتظاری از ورود نقدینگی به بازار سرمایه و اصلاح فرهنگ سهامداری وجود ندارد.

۵- تضعیف بازارهای رقیب و خروج نقدینگی از آنها- در صورت پیشروی مطلوب مذاکرات، با توجه به وجود هیجانات و جو در بازار روند کلی بازار نیز مثبت خواهد شد. همچنین با توجه به ثبات نرخ سپرده‌ها و ارز و مسکن به عنوان بازارهای رقیب انتظار حرکت نقدینگی به بورس می‌رود.

کنترل احساسات شامل ترس و طمع و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز سایر عواملی هستند که بر دوره سرمایه‌گذاری تاثیر دارند. زیرا فرض بر این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرتفوی خود را با دید بلندمدت و به دور از نوسان‌گیری مدیریت می‌کنند. به نظر من روند کلی بازار سرمایه در میان مدت نوسانی رو به مثبت خواهد بود هم اکنون نیز بسیاری از سهام در قیمت های جذابی وجود دارند که با تکیه بر تحلیل جهت خرید منطقی به نظر می‌رسند.

در پایان باید گفت، بازار سرمایه همیشه با ریسک همراه است، نوسان جزو ذات این بازار است به همین علت به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود با تحقیق و مطالعه کافی و با نگاه بلندمدت وارد بازار سهام شوند. سرمایه‌گذاران باید با تشکیل سبدی از سهام، ریسک‌های خود را در بازار کاهش دهند یا اینکه سرمایه‌گذاران جدید می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور غیر مستقیم وارد این بازار شوند.

با ایجاد ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور، مقدمات ایجاد فرهنگ صحیح سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فراهم خواهد شد و سایر ابزارها به تداوم و تثبیت این فرهنگ کمک خواهند کرد. عواملی مانند تزریق واقعی نقدینگی به بازار از طریق صندوق توسعه و ثبات بازار سرمایه، حمایت افراد عالی رتبه کشور و دادن اطمینان به سرمایه‌گذاران در خصوص وضعیت قوانین و مقررات و ثبات واقعی بازار سرمایه، افزایش ابزارهای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از جمله مقدماتی هستند که فرهنگ سرمایه‌گذاری را به سمتی که باید پیش می‌برند.