فلسفه بورس بازار اولیه است

حسین خزلی (خرازی) کارگزار بورس و کارشناس بازار سرمایه خیلی از مردم عادی و کسانی که با بورس آشنایی دقیق و علمی ندارند به بهانه واهی و به امید یک شبه پولدار شدن، تمام دارایی‌های خود را می‌فروشند و وارد بورس می‌شوند... به همین خاطر است که در بورس به مردم توصیه می‌کنیم که ثروت خود را برای وارد شدن به بورس نفروشید، بلکه فقط دارایی‌های راکد و مازاد سرمایه خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنید. و همچنین اگر وقت و سواد فعالیت در بورس را ندارید با کمک سایر شرکت‌های خصوصی اقدام به خرید و فروش در بازار بورس کنید. مخصوصا day Trader‌ ها باید آموزش‌های مفصل و دقیقی از جمله تجزیه- تحلیل بنیادی و مهارت‌های تکمیل سبد ببینند تا بتوانند در بازار بورس خوب عمل کنند. اگر شنیده شده افرادی هستند که در طول سال توانسته‌اند سرمایه خود را ۶ برابر کنند باید این نکته هم گفته شود که آن افراد علاوه بر هوش و ریسک‌پذیری بسیار بالا و تخصص در این زمینه، روزانه ۱۴ ساعت وقت خود را صرف بررسی و پردازش اطلاعات و اخبار خارجی و شرکت‌های داخلی می‌کنند تا بتوانند پیش‌بینی بهتری از آینده بازار داشته باشند.

همه دارایی خود را در بورس نیاورید!

همان‌طور که هر کاری را باید به کاردان سپرد برای خرید یک سبد سهام خوب نیز اگر افرادی سواد آن را ندارند حتما باید به شرکت‌هایی که به این منظور ایجاد شده‌اند مراجعه کنند؛ مخصوصا به جوان‌ها که می‌خواهند گام‌های بلند را یک شبه بردارند توصیه می‌کنم که حتما ابتدا آموزش ببینند و به بقیه نیز که وقت آموزش را ندارند پیشنهاد می‌کنم که به شرکت‌ها یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری معتبر مراجعه کنند و حداکثر ۲۰ درصد دارایی خود را وارد بازار بورس کنند و بسیاری افراد بوده‌اند که به اشتباه خانه و ماشین خود را فروخته‌اند و وارد بازار بورس شده‌اند که کاملا اشتباه ‌است.

تفاوت بنیادین نرخ بازده بورس و نرخ سود بانکی

طبق مطالعه‌ای که در موسسه تحقیقاتی مک کینزی انجام گرفت، نرخ بازده بورس باید ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش از نرخ سود بانکی باشد؛ در واقع این دو نرخ به صورت بنیادین متفاوتند.در بازار اوراق بهادار میانگین سود با یک انحراف بالایی مشاهده می‌شود به این معنی که اگر گفته می‌شود نرخ بازده بورس در سال ۹۲، صد درصد بوده است، عده‌ای بوده‌اند که هیچ سودی کسب نکرده‌اند و عده‌ای سودهای ۶۰۰ درصدی به‌دست آورده‌اند.

بورس یک کانال برای تامین مالی توسعه و رشد اقتصادی

اقتصاد هر کشوری برای سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و برای رشد و توسعه از چهار مجرا می‌تواند تامین مالی شود، ۱- سرمایه‌گذاری‌های دولتی که بعد از اجرای اصل چهل و چهار به این سمت می‌رویم که این بخش کاهش یابد. ۲-سرمایه‌گذاری‌های خارجی که در چند سال اخیر به شدت کاهش یافته و در سال ۹۳ هم امید چندانی به افزایش ناگهانی آن نیست ۳- سرمایه‌گذاری بانک‌ها که با توجه به مطالبات معوق و وضعیت نرخ سود، دیگر بانک‌ها در سال ۹۳ کمتر قادرند برای رشد کشور تامین مالی کنند. ۴- تنها مجرای باقی‌مانده برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی کشور بازار بورس است.

بنابر این اگر بازار سرمایه خوب کار کند امید آن می‌رود تا بتوانیم کشور را از سراشیبی رکود خارج کرده و ان‌شاءالله در آینده نه چندان دور به رشد ۸ درصدی کشور دست پیدا کنیم. در واقع فلسفه اصلی بورس تامین مالی اولیه برای توسعه و آبادانی کشور است. و همه تبلیغاتی که برای جذب مردم به بورس می‌کنیم با همین هدف است. در سال ۹۲، بیست و دو هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه وارد بازار بورس شده است، اما با چشم‌انداز پیش رو به نظر نمی‌رسد این بازار بتواند نقش قابل ملاحظه‌ای در پیشرفت کشور ایفا کند.