امیدها به صنعت خودرو

دو خودروساز اصلی رومانی یعنی شرکت داچیا و فورد اوتوسان، با تولید بیش از ۵۰۰ و ۱۳هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳، رکورد جدیدی در تولید خودرو در کشور به ثبت رساندند که در مقایسه با سال قبل از آن، ۰.۷‌درصد رشد نشان می‌‌‌داد. همچنین انتظار می‌رود در سال‌جاری، مدل‌‌‌های جدیدی وارد بازار شوند که نشان می‌دهد تولید خودرو در این کشور رو به افزایش است. البته مانند سایر کشورها، این صنعت باید مراقبت بیشتری برای تضمین سلامت زنجیره تامین در شرایط بی‌‌‌ثباتی ژئوپلیتیک داشته باشد و با چالش‌‌‌هایی همچون پایین‌‌‌بودن قدرت خرید مصرف‌کنندگان داخلی تحت‌‌‌تاثیر تورم و نرخ بهره بالا، دست‌‌‌وپنجه نرم کند. طبق اعلام انجمن سازندگان خودروی رومانی، داچیا که برند محبوبی در این کشور محسوب می‌شود، ثبت خودروهای جدید آن در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال قبل از آن ۱۰.۱۷‌درصد رشد نشان می‌دهد.

کارخانه‌های رومانی اخیرا تولید مدل‌های جدید فورد ترانزیت و داچیا داستر -یکی از پرفروش‌ترین خودروهای شاسی‌بلند در اروپا- را آغاز کرده‌اند. این در حالی است با افول سایر حوزه‌‌‌های صنعت داخلی مانند پتروشیمی، صنعت دریایی، صنعت فولاد و صنعت تراکتورسازی، اقتصاد رومانی امروز به شکلی مقتدرانه، در تسلط صنعت خودرو قرار گرفته است. طبق جدیدترین آمار، قریب به ۱۹۵‌هزار نفر به شکل مستقیم در صنعت خودرو اشتغال دارند که این رقم رومانی را بعد از کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و لهستان در جایگاه چهارم قرار می‌دهد. البته در کشورهایی که آمار بالاتری از نظر تولید خودرو دارند، آمار کارکنان فعال در این صنعت پایین‌‌‌تر است. به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال، در اسپانیا، در حوزه خودروسازی، تنها نزدیک به ۱۶۱‌هزار نفر به‌طور مستقیم در این زمینه فعالیت دارند.

با استناد به داده‌‌‌های انجمن خودروسازان اروپا، ‌‌‌ ۱۵.۷‌درصد از کل افراد شاغل در صنعت خودرو به طور مستقیم در حوزه تولید ماشین‌‌‌آلات و قطعات مربوطه فعالیت دارند. اما متوسط مورد قبول برای اتحادیه اروپا ۸.۶‌درصد است.به‌منظور درک جایگاه صنعت خودرو در رومانی، باید گفت که در مقایسه، میزان شاغلان صنعت خودرو در کل بخش پردازش در آلمان تنها به ۱۱.۳‌درصد و در جمهوری چک به ۱۳.۷درصد می‌رسد و برای اسپانیا و ایتالیا این درصدها به ترتیب ۸ و ۴.۷‌درصد است. متاسفانه، رومانی در رتبه‌بندی تولید کامل خودرو در رتبه بسیار پایین‌تری است.