ابعاد اقتصادی یک صنعت نرم

نگاهی به آمارهای اقتصادی این صنعت در کشور آمریکا پرده از ابعاد غول‌آسای این صنعت برمی‌دارد. آخرین گزارش انجمن سرگرمی‌های نرم ایالات متحده آمریکا تصویری بسیار جالب و چندبعدی از ابعاد اقتصادی صنعت بازی ارائه می‌کند. این گزارش که با عنوان VIDEO GAMES IN THE ۲۱ST CENTURY: The ۲۰۲۴ Economic Impact Report اخیرا منتشر شده، نشان می‌دهد نیروی کار بخش نرم‌افزار این صنعت به طور متوسط در سال حدود ۱۹۸هزار دلار دستمزد می‌گیرد که رقم قابل‌توجهی است. این صنعت که در گستره بزرگی از ایالات متحده در سطح ۵۰ ایالت به خلق شغل منجر شده، با ایجاد حدود ۳۵۰هزار شغل مستقیم برای کارگران، مهندسان، فروشندگان، افراد خلاق و ماهر توانسته به یکی از پناهگاه‌های امن نیروهای متخصص بخش نرم‌افزار و مهندسی کامپیوتر تبدیل شود.

گزارش انجمن بازی آمریکا (American Gaming Association) نشان می‌دهد صنعت بازی در پایان سال ۲۰۲۳ به طور غیرمستقیم بر ایجاد ۱.۸میلیون شغل اثر گذاشته است. بخش دیگری از این گزارش به میزان ارزش افزوده صنعت بازی مربوط است. طبق شواهد این گزارش، صنعت بازی به صورت مستقیم در حدود ۶۶میلیارد دلار ارزش افزوده اقتصادی ایجادشده در سال ۲۰۲۳ مشارکت داشته است. درعین‌حال این صنعت در سال ۲۰۲۳ چیزی قریب به ۵۲میلیارد دلار مالیات به دولت‌های محلی و فدرال پرداخت کرده که عدد بسیار بزرگ و قابل‌توجهی است. حضور غول‌های بزرگی نظیر سونی، انویدیا و مایکروسافت در این صنعت نشان می‌دهد درآمد ناشی از بازی‌های ویدئویی و ... به حدی جذاب است که این سه شرکت بسیار مطرح را وادار به سرمایه‌گذاری و فعالیت در این بخش کرده است.

بر این مبنا حضور بنگاه‌های پیشران و فناور، تقاضای انبوه به دلیل وجود علاقه و توجه بسیار زیاد جوانان و کودکان به این صنعت و نیز خلق‌ موج‌های فناوری که توسعه سایر صنایع را در پی دارد، موجب شده صنعت بازی به یکی از محورهای توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورها به‌ویژه در اروپا و شرق آسیا تبدیل شود. جالب اینکه عربستان و برخی از کشورهای خاورمیانه نیز به هوای همین گردش مالی عظیم و آثار اقتصادی، ورود به این صنعت را کلید زده‌اند.

Untitled-3 copy