«کودتا» در گروه 20

با این حال، در انعکاس شکاف عمیق بین کشورهای گروه۲۰، بیانیه اذعان کرد که «دیدگاه‌‌‌ها و ارزیابی‌‌‌های متفاوتی از وضعیت وجود دارد.» این بیانیه برای میزبان اجلاس، نخست‌وزیر هند یک «کودتا» بود و تحسین ایالات‌متحده را برانگیخت. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده، این بیانیه را نقطه‌عطف مهمی برای ریاست هند و رای اعتماد به اینکه گروه۲۰ می‌‌‌تواند برای رسیدگی به طیفی از مسائل گرد هم بیاید، خواند. بایدن امیدوار بود از این گردهمایی برای نشان دادن ایالات‌متحده به عنوان وزنه تعادلی معتبر در برابر گسترش نفوذ اقتصادی چین استفاده کند. او برنامه‌‌‌های جدیدی را با کشورهای شریک در اروپا، خاورمیانه و آسیا برای ایجاد کریدور ترانزیتی که این مناطق را به هم متصل می‌کند، اعلام کرد که چالشی بزرگ در برابر تلاش‌‌‌های پکن در گسترش تجارت جهانی است.

بایدن در حال رونمایی از اصلاحات و سرمایه‌گذاری‌های جدید در بانک جهانی بود که به گفته کاخ‌سفید می‌تواند صدها میلیارد دلار کمک مالی و وام برای کشورهای در حال توسعه فراهم آورد که جایگزینی برای جاه‌طلبی‌های اقتصادی چین در آن مناطق است. با شروع این گردهمایی، اختلافات درون این گروه، از جمله در مورد اوکراین و تغییرات آب‌وهوا، آشکار بود. بایدن توسط نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و میزبان اجلاس، با لبخند و دست دادن گرم مورد استقبال قرار گرفت. مودی گفت: «هند از جهان می‌‌‌خواهد تا برای تبدیل کسری اعتماد جهانی به اعتماد و اتکا گرد هم آیند. اکنون زمان آن است که همه ما با هم حرکت کنیم.» او افزود: «چه شکاف بین شمال و جنوب، شرق و غرب، مدیریت غذا و سوخت باشد و چه تروریسم، امنیت سایبری، سلامت، امنیت انرژی یا آب، باید برای نسل‌های آینده راه‌حلی مطمئنی برای این موضوع پیدا کنیم.» در حالی که بایدن در سایر اجلاس‌‌‌ها موفقیت زیادی کسب کرده و رهبران را متقاعد کرده که حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش داده و مجازات روسیه را تشدید کنند، اما بسیاری از کشورها، به‌‌‌ویژه کشورهای جنوب جهانی، آنقدر متقاعد نشده‌‌‌اند. آنها میلیاردها دلار کمک غرب به اوکراین را با تردید می‌نگرند و به دنبال روابط متعادل‌تری با مسکو هستند.

جایگزینی برای کمربند و جاده چین؟

بایدن امیدوار است از مواضع خود در مورد زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید استفاده کند تا تعهد ایالات‌متحده به جهان در حال توسعه و گزینه‌های بهتری برای مشارکت نسبت به چین را نشان دهد. طرح‌‌‌های ایجاد کریدور کشتیرانی جدید که هند را به خاورمیانه و اروپا متصل می‌کند، می‌‌‌تواند به طور بالقوه تجارت جهانی را متحول کند و به‌طور مستقیم ابتکار توسعه‌ای چین در خارج از کشور معروف به «کمربند و جاده» را به چالش بکشد که هر ساله میلیاردها دلار را به پروژه‌‌‌های زیربنایی سرازیر می‌کند. بایدن به همراه رهبران هند، عربستان‌سعودی، امارات متحده عربی و اتحادیه اروپا روز شنبه یادداشت تفاهمی را برای طرح این پروژه جدید امضا کردند. این طرح می‌تواند چالشی برای طرح کمربند و جاده چین باشد که به گفته ایالات‌متحده از شیوه‌های وام‌دهی اجباری برای پروژه‌های زیرساختی در کشورهای در حال توسعه استفاده می‌کند؛ اتهامی که پکن بارها آن را رد کرده است. پیشنهادهای بایدن در مورد اصلاحات بانک جهانی نیز به‌طور مشابه با هدف ارائه معامله بهتر به اقتصادهای نوظهور است. بدون حضور شی، بایدن فرصت ضمنی برای نشان دادن تعهد پایدار آمریکا در عین زیر سوال بردن چین را داشت.

اقتصاد گروه ۲۰

گروه ۲۰ متشکل از قدرتمندترین کشور‌‌‌های جهان در زمینه اقتصاد است که در مجموع ۸۵‌درصد کل اقتصاد جهانی و دو سوم جمعیت جهان را دربردارند. گفته شده که تا سال ۲۰۲۳ در این گروه ۲۱عضو وجود داشت: آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان‌سعودی، آفریقای‌جنوبی، کره‌جنوبی، ترکیه، بریتانیا، ایالات‌متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا. از مهمانان نیز می‌‌‌توان به اسپانیا، سازمان ملل متحد، بانک جهانی و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا اشاره کرد. در هجدهمین نشست گروه۲۰ در سال ۲۰۲۳ در هند، عضویت اتحادیه آفریقا به عنوان یکی از اعضای این گروه پذیرفته شد. کشورهای گروه۲۰ تقریبا ۷۵‌درصد از انتشار کربن جهانی را به خود اختصاص می‌دهند و در سال ۲۰۰۹ وعده داده بودند که «یارانه‌های بی‌نتیجه و بدون بهره‌وری» را به‌تدریج حذف کنند. به‌رغم این وعده‌‌‌ها، اعضای گروه۲۰ به شرکت‌های سوخت فسیلی بیش از ۳/ ۳ تریلیون دلار بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ یارانه داده‌‌‌اند.