انقباض تجاری آمریکا نشانه  رکود است؟

2 copy

شواهد گویای آن است که این شاخص برای پنجمین‌ماه متوالی بالای سطح ۵۰واحد در حال نوسان است که نشان‌‌‌دهنده رشد بخش خصوصی است. به گفته افراد صاحب‌نظر در این حوزه، در ‌‌‌سازو‌‌‌کار اقتصادی شاخص مدیران خرید ارقام پایین‌‌‌تر از 50 به معنای رکود در بخش‌‌‌های تولید و خدمات و نرخ بالاتر از این رقم نیز به معنای رشد فعالیت‌‌‌های تجاری است. یافته‌ها نشان می‌دهد که PMI در ژوئن 2023 به 0/ 53 کاهش یافت که از 3/ 54 در ماه قبل کمتر و پایین‌ترین سطح رشد در تولید بخش خصوصی از ماه مارس است؛ زیرا تولید کارخانه با پایین‌ترین سطح در ژانویه روبه‌رو شد و فعالیت بخش خدمات در ماه مه اندکی کاهش یافت. برآوردهای اولیه نشان داد که شاخص PMI خدمات ایالات‌متحده از 9/ 54 در ماه مه به 1/ 54 در ژوئن 2023 کاهش یافت و در مقایسه با انتظارات بازار 54 اندکی بالاتر بود. تقاضا در بخش خدمات بر قوت خود باقی مانده؛ زیرا سفارش‌‌‌های جدید و سفارش‌‌‌های صادراتی افزایش یافته است. در همین حال، نرخ ایجاد شغل به ضعیف‌‌‌ترین میزان از ژانویه کاهش یافت. در پی این امر شرکت‌ها اعلام کردند که صورت‌‌‌حساب‌‌‌های دستمزد فشار بیشتری بر هزینه‌‌‌های تجاری وارد می‌کنند. اما باید گفت که با وجود این، شرکت‌ها نسبت به تولید در سال آینده خوش‌بین بودند. علاوه بر بخش خدمات، نوسانات این شاخص در بخش تولید نیز مورد بررسی قرار گرفت.

آمارها حاکی از آن است که شاخص PMI تولیدی ایالات‌متحده به 3/ 46 در ژوئن 2023 سقوط کرد که در مقایسه با 4/ 48 در ماه مه و پیش‌بینی‌های اولیه 5/ 48 نشان‌دهنده بزرگ‌ترین انقباض در بخش تولید از دسامبر است. سفارش‌های جدید بیشترین کاهش را از دسامبر تاکنون داشته است که علت این امر را باید کاهش اعتماد مشتریان دانست. از سوی دیگر در جبهه قیمت، فشارهای هزینه همچنان رو به کاهش بود؛ زیرا تامین‌‌‌کنندگان به دنبال افزایش فروش خود و ارائه قیمت‌های کاهش‌یافته بودند. از این رو قیمت نهاده‌‌‌ها بیشترین کاهش را از ماه مه ‌‌‌2020 به ثبت رساند. در نهایت، در میان تردید مشتر‌‌‌ی‌‌‌ها و نگرانی‌های تورمی، خوش‌بینی در سال 2023 در پایین‌‌‌ترین میزان خود قرار دارد. ویلیامسون، اقتصاددان آمریکایی، گفت: «در حالی که بهبود شرایط عرضه به افزایش تولید در ماه‌‌‌های گذشته کمک کرده بود، رکود شدید در سفارش‌‌‌های جدید به این معنی است که کارخانه‌‌‌ها بیکار می‌‌‌شوند. تصمیم هفته گذشته فدرال‌رزرو برای چشم‌‌‌پوشی از افزایش نرخ بهره خوش‌بینی کسب‌وکار خدمات را تقویت کرد، اما هر گونه افزایش بیشتر می‌‌‌تواند به این بخش ضربه بزند.»

اما عوامل مذکور به معنای ورود آمریکا به فاز رکودی است؟ در پاسخ به این سوال برخی از تحلیلگران اعلام کردند که گرچه فعالیت‌های تولیدی در وضعیت نامناسبی قرار دارند، در مقابل بخش خدمات با پافشاری خود در سطح 54واحدی توانست شاخص کل را همچنان بالای 50‌درصد نگه دارد.