در بورس ایران و با توجه به قوانینی که به باور دست‌اندرکاران با هدف حمایت از بازار و جذاب‌سازی سرمایه‌گذاری افراد جامعه درنظر گرفته شده است، دوطرفه‌شدن بازار الزامی چالش‌برانگیز خواهد بود؛ الزامی که با توجه به قوانین متعدد دست و پاگیر همچون حجم مبنا، دامنه نوسان و... که باعث محدود شدن عملکرد سهامداران در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری شده است ضروری به‌نظر می‌رسد. در حال حاضر‌ سازوکار معاملات سهام در بورس و فرابورس تهران به صورت یک‌طرفه است و همین امر موجب شده است تا سرمایه‌گذاران فقط در روندهای صعودی بتوانند سود کسب کنند و در روندهای نزولی دچار زیان شوند. همین مساله باعث کاهش شدید حجم معاملات و خروج سرمایه‌گذاران از بازار خواهد شد. اما با تمامی ویژگی‌های بازار دوطرفه برای معاملات بورس ایران و با توجه به نوع و نحوه سیاستگذاری‌ها در این بازار شرایط برای اجرای چنین ‌سازوکاری مهیا نبوده و نیست.

 از شرایط بسیار مهمی که در حال حاضر نیز بسیاری از معامله‌گران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سرعت اینترنت و همچنین سرعت ثبت‌سفارش‌ها یا به‌عبارتی زیرساخت‌های فناورانه است که در مقایسه با بورس‌های جهانی کندتر و ضعیف‌تر است. در بازارهای یک‌طرفه تمایل سرمایه‌گذاران و حتی کارگزاران به وجود روند افزایشی که اصولا برای آنها سود و افزایش نقدینگی را به همراه دارد موجب می‌شود که گاه سهم‌های مختلف به صورت کاذب افزایش ارزش پیدا کنند و اختلاف ارزش آن نسبت به ارزش واقعی این سهم‌ها زیاد شود و در نهایت تمایلی به از بین رفتن این حباب و برگشتن قیمت در بازار وجود نداشته باشد.

در این میان لازم به ذکر است که به‌‌دلیل دوطرفه‌بودن بازار و امکان کسب سود از نزول و صعود بازار در بازارهای دوطرفه شاهد حباب قیمتی نیستیم. در بازارهای دوطرفه معامله‌‌گران در هر حالتی می‌‌توانند سود کسب کنند، پس در این بازارها مشکلی برای تامین نقدینگی معامله‌‌گران وجود ندارد. به عبارتی وجود بازار مالی دوطرفه علاوه‌‌ بر عمق بخشیدن به بازار باعث واقعی‌‌تر شدن روند معاملات می‌شود. در بازار مالی دوطرفه برخلاف بازارهای مالی یک‌‌طرفه نقدینگی زیادی وجود دارد و قیمت‌ها واقعی است و حباب قیمتی به‌ندرت دیده می‌شود.