مسیر توافق پایدار

هیچ‌یک از این سناریوها مطلوب نیستند و دولت آمریکا برای اجتناب از رخ دادن آنها باید ترتیبی دهد تا توافقی که حاصل می‌شود از نگرانی‌های اسرائیل و عربستان بکاهد. یعنی تضمین شود ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد. همچنین ایران باید مطمئن شود، اسرائیل اقدامی علیه این کشور انجام نخواهد داد.

در چند ماه اخیر اسرائیل به عنوان بخشی از اقدامات خود علیه ایران، حملاتی را علیه زیرساخت‌های هسته‌ای این کشور انجام داده و دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کرده است. نتانیاهو اعلام کرده این‌گونه حملات حتی اگر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ احیا شود و مذاکرات کنونی به نتیجه برسد، ادامه پیدا خواهد کرد. او گفته است: «با یا بدون یک توافق، ما هر آنچه که لازم است انجام دهیم تا ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، انجام خواهیم داد.» ایران زرادخانه‌ای عظیم از موشک‌های پیشرفته ایجاد کرده که قادر هستند اهدافی را در اسرائیل و شبه‌جزیره عرب هدف قرار دهند. ایران همچنین تعداد زیادی از موشک‌های خود را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار داده و طبق برخی تخمین‌ها این گروه اکنون بیش از ۱۰۰ هزار موشک ایرانی در اختیار دارد و ایران درحال بالا بردن توان این موشک‌هاست. سال ۲۰۰۶ یعنی آخرین باری که حزب‌الله و اسرائیل به جنگ پرداختند، خسارات جانی و مالی عظیم به دو طرف وارد شد و اگر اکنون جنگی رخ دهد خسارات آن بسیار شدیدتر خواهد بود.

حکومت ایران به‌شدت به‌دنبال لغو تحریم‌های اقتصادی است، زیرا این تحریم‌ها فشارهای بزرگ بر اقتصاد این کشور وارد کرده است. به همین دلیل است که وزیرخارجه ایران هنگام محکوم کردن حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای نطنز، بسیار مراقب بود آمریکا را به مشارکت در این حمله متهم نکند. او به جای آنکه به ائتلاف آمریکایی-صهیونیستی اشاره کند حمله اسرائیل به تاسیسات یاد شده را تلاشی برای لطمه زدن به مذاکرات ایران و آمریکا توصیف کرد. ایران به‌دنبال رسیدن به توافق هسته‌ای است، زیرا می‌داند که بدون لغو فراگیر و سریع تحریم‌ها، اقتصاد این کشور به‌زودی دچار مشکلات اساسی خواهد شد. با این حال اگر اسرائیل به حملات خود ادامه دهد ایران همچنان به غنی‌سازی میزان بالاتر اورانیوم ادامه می‌دهد، صرف نظر از اینکه هزینه‌های سیاسی و اقتصادی این اقدام چه خواهد بود.

این به آن معناست که اگر دولت آمریکا مایل است به توافقی پایدار با ایران دست یابد، باید بر گستره پیشنهادهای خود در مذاکره بیفزاید تا نگرانی‌های هم پیمان‌های منطقه‌ای آمریکا رفع شود. بهترین گزینه واشنگتن برای متقاعد کردن ایران به متوقف کردن کامل و همیشگی غنی‌سازی اورانیوم، دادن پیشنهادهای بیشتر است. آمریکا باید ترتیبی اتخاذ کند تا رقابت هسته‌ای در منطقه متوقف شود و این برای تمام کشورهای خاورمیانه بسیار با اهمیت است. درباره اقدامات آینده اسرائیل، موضع‌گیری‌های عربستان، شکل توافق منطقه‌ای برای پایان دادن به رقابت هسته‌ای، خریدهای تسلیحاتی عربستان و امارات و... پرسش‌های متعددی مطرح است و مسائلی که اکنون وجود دارد پیچیده‌تر از حدی است که به‌نظر می‌رسد. دولت آمریکا باید بداند که از میان نبردن نگرانی‌های رقبای منطقه‌ای ایران، سبب خواهد شد که هرگونه توافقی ناپایدار باشد.