خبرگزاری مهر: معاون دفترامور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه ۹۴ درصد تولید زعفران جهان در ایران انجام می‌شود، به تشریح وضعیت تولید، صادرات و اقدامات وزارت جهاد در این زمینه پرداخت. میترا مجدزاده با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده سطح زیر کشت تولید زعفران در کشور در سال ۹۳ حدود ۸۸ هزارهکتار بوده است، گفت: هنوز آمارهای مربوط به سال گذشته جمع‌بندی نهایی نشده، اما پیش‌بینی ما برای سطح زیرکشت در سال ۹۳ حدود ۸۸ هزار هکتار بوده که این عدد نسبت به سال ۹۲ افزایش پیدا کرده است. وی میزان سطح زیرکشت در سال ۹۲ را حدود ۸۴ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ۲۱ استان در کشور به کشت زعفران مشغول هستند اما حدود ۹۵ درصد تولید این محصول متعلق به دو استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی است ضمن اینکه خراسان رضوی حدود ۷۸ درصد تولید را در اختیار دارد. این مقام مسوول در وزارت جهادکشاورزی افزود: حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد تولید زعفران نیز در اختیار استان خراسان جنوبی و باقی‌مانده آن (حدود ۵ درصد) مربوط به ۱۹ استان دیگر کشور است. مجدزاده با بیان اینکه کشت زعفران در استان‌های فارس، کرمان، یزد، خراسان شمالی، اصفهان و ... انجام می‌شود، گفت: تولید این محصول در استان‌هایی مانند قزوین و همدان نیز به‌صورت بسیار محدود انجام می‌شود ضمن اینکه همه استان‌های یاد شده برنامه توسعه کشت را برای سال‌های آینده دارند. معاون دفترامور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌های انجام شده میزان تولید زعفران طی سال گذشته در کشور حدود ۲۸۰ تن بوده است، گفت:باوجود افزایش سطح زیرکشت در سال گذشته، میزان تولید این محصول نسبت به سال ۹۲ کاهش یافته و۳۱۱ تن بوده است.

مجدزاده با بیان اینکه ۹۴ درصد تولید زعفران جهان در اختیار ایران است، اظهار کرد: کشورهای دیگر از جمله افغانستان، اسپانیا، چین و یونان نیز زعفران تولید می‌کنند، اما در کل ۶ درصد تولید آن مربوط به این کشورها است و ممکن است میزان تولید در برخی از این کشورها به یک تن هم نرسد.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر آگاه‌سازی کشاورزان در استان‌ها، جلسات مشترکی در استانداری‌ها و ارگان‌های دست اندرکار برگزار و بر موضوع جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران تاکید می‌شود؛ چرا که سیاست وزارت جهاد کشاورزی جلوگیری از این امر است.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در حال برنامه‌ریزی است که با طرح ارتقای بهره‌وری عملکرد در زمینه تولید را افزایش دهد، کیفیت پیاز زعفران را بهبود بخشد و دستورالعمل‌های مختلفی نیز در این زمینه به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

مجدزاده درمورد اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای ثبت برند ملی زعفران نیز اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت پیگیر این موضوع است؛ چراکه این کار در حیطه وظایف آنان قرار دارد و در حیطه وظایف ما نیست، اما از آنجا که تولید و برنامه‌ریزی برای آن مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است ما نیز پیگیر این موضوع هستیم، جلسات مشترکی در این زمینه برگزار و برای به نتیجه رساندن آن کمک می‌کنیم. وی در مورد اظهارات برخی مسوولان مبنی بر تشکیل سازمان مجزا مانند سازمان چای برای زعفران و سپردن تمام مسائل مربوط به تولید و صادرات این محصول به سازمان یادشده؛ اضافه کرد: این مساله تقریبا منتفی شده و بحث تشکیل سازمان مجزا فعلا در وزارت جهاد کشاورزی مطرح نیست، اهمیت زعفران برای وزارت جهاد کشاورزی کاملا مشهود است و تلاش‌هایی هم در زمینه بهبود شرایط انجام شده از جمله اینکه ما این محصول را وارد بورس کردیم. مجدزاده ادامه داد: وزارت جهاد در حال برنامه‌ریزی برای مباحث مربوط به زعفران است و مواردی مانند استانداردسازی و برندسازی با همکاری ارگان‌های مربوطه در حال پیگیری است، همچنین ما روی مباحث ژنتیکی و مسائل مختلف دیگری با همکاری بخش‌های تحقیقاتی، بخش خصوصی، سازمان توسعه‌ تجارت، وزارت بهداشت و ... کار می‌کنیم. معاون دفترامور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در سال ۹۲ میزان صادرات زعفران ۱۳۷ تن به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار بوده است، افزود: سال ۹۳ حدود ۱۵۰ تن زعفران به ارزش تقریبی ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیون دلار از کشور صادر شده است.