گروه بازرگانی: «پدرو ویینا»، سفیر اسپانیا در تهران میهمان رئیس اتاق بازرگانی تهران بود تا علاوه بر بحث و تبادل نظر در باب چگونگی توسعه روابط تجاری بین دو کشور، در مورد برنامه‌های سفر هیات تجاری اتاق تهران به اسپانیا نیز هماهنگی‌های لازم صورت پذیرد. سفیر اسپانیا در تهران که به همراه رایزن بازرگانی خود در اتاق تهران حاضر شده بود با استقبال از سفر هیات تجاری ایرانی به مادرید و بارسلون، ابراز امیدواری کرد که این رفت‌وآمدها بتواند جهش قابل ملاحظه‌ای در مراودات تجاری دو کشور ایجاد کند. به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، در این نشست یحیی آل‌اسحاق با اعلام اینکه مراودات تجاری ایران و اسپانیا در گذشته به حدود پنج میلیارد دلار در سال هم نزدیک شده، گفت: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که برای هر دو کشور ایجاد شده این رقم رو به کاهش گذاشت و اکنون حجم مبادلات تجاری دو طرف بسیار کم شده است. اگر چه سهم عمده‌ای از مراودات پنج میلیارد دلاری گذشته نیز مربوط به نفت بوده، اما در هر حال نشان می‌دهد که دو کشور ظرفیت زیادی برای همکاری با یکدیگر دارند. وی با بیان اینکه اسپانیا مزیت‌های خوبی در بخش صنعت و ماشین‌آلات صنعتی و تکنولوژی دارد از نیاز ایران به این تولیدات گفت و افزود: در برابر ما نیز قادریم بسیاری از نیازهای کشور اسپانیا را تامین کنیم. علاوه بر بخش محصولات کشاورزی و مواد غذایی که دو کشور به خوبی از توانایی‌های هم آگاه هستند ما به نوعی دروازه طلایی برای ورود به بازارهای بزرگ منطقه هستیم که به شدت نیازمند کالا و خدمات مختلف هستند. بازارهای اطراف کشور ایران می‌تواند محل خوبی برای همکاری دوجانبه دو کشور باشد. رئیس اتاق تهران با اشاره به امکانات و زیرساخت‌های مناسب ایران برای ارتباط با بازارهای بزرگ کشورهایی چون افغانستان، پاکستان و عراق و جمهوری‌های تازه استقلال یافته تاکید کرد که اسپانیا می‌تواند برای هر بازاری که توان صدور کالا و خدمات دارد با ایران همکاری کند.

آل‌اسحاق همچنین به فرصت‌های گسترده سرمایه‌گذاری در داخل کشور اشاره کرد و گفت: ما در طول سال‌های آتی پروژه‌های عظیمی داریم که نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد و سرمایه‌گذاران اسپانیایی می‌تواند در هر زمینه‌ای که علاقه‌مند هستند از حمل‌ونقل ریلی گرفته تا پروژه‌های نفت و گاز یا صنایع کوچک و متوسط در ایران فعالیت کنند.

در ادامه نشست، پدرو ویینا نیز با تایید سخنان رئیس اتاق تهران در مورد تاریخ روابط اسپانیا و ایران، دلیل عمده کاهش مراودات اقتصادی دو کشور را شرایط بد اقتصادی اسپانیا و تحریم‌ها علیه ایران دانست. سفیر اسپانیا تاکید کرد که کشورش ایران را قدرت اول منطقه می‌داند و مشتاق است که همکاری‌های اقتصادی خود را با ایران توسعه دهد. ویینا همچنین تاکید کرد که حضورش در اتاق تهران به معنای آمادگی کامل کشور اسپانیا برای توسعه مراودات تجاری با بخش خصوصی ایران است.