گروه بازرگانی: «اتاق‌ها باید در عرصه توسعه اقتصاد و فرهنگ فعال‌تر عمل کنند و در نقد سیاست‌های دولت جدی‌تر وارد شوند.» این را محسن رنانی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان می‌گوید. رنانی در نخستین جلسه کمیته فرهنگ کمیسیون آموزش و پژوهش‌های کاربردی اتاق اصفهان با اشاره به نقش اثرگذار اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد کشور، تصریح کرد: حل معضلات اخلاقی و فرهنگ کسب‌و‌کار با توصیه و حرف درست نمی‌شود، بلکه نیازمند فعالیت و ممارست همه بخش‌های جامعه به ویژه تشکل‌های اقتصادی ازجمله اتاق‌های بازرگانی است.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» در اصفهان، وی با اذعان به اینکه توسعه فرهنگی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی در هر کشور است، گفت: به دلیل اینکه در بخش فرهنگ نتوانسته‌ایم توفیق چندانی به دست آوریم، در بخش اقتصاد نیز با مسائل و چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم. این استاد دانشگاه اصفهان توسعه را مرهون دو عامل مادی و ذهنی برشمرد و گفت: در بخش مادی با سرمایه‌گذاری و ساخت کارخانه‌‌ها و راه‌ها و حمل و نقل مدرن، می‌توان به توسعه دست پیدا کرد، ولی بخش مهم و اثرگذار توسعه ذهنی در تک تک افراد جامعه است که باعث پایداری و استمرار توسعه در جامعه می‌شود. به گفته وی، برای توسعه هم باید به ابزار مادی و هم ابزار ذهنی توجه کرد.

رنانی با اشاره به موفقیت دولت ترکیه در فرآیند توسعه اقتصادی در یک دهه گذشته، گفت: رویکرد نخست‌وزیر کنونی این کشور افزایش دو برابری سود بنگاه‌های خصوصی اقتصادی در یک سال بود، زیرا معتقد است با افزایش سود این بنگاه‌ها است که اشتغالزایی از سوی بخش خصوصی تقویت می‌‌شود و متاسفانه در ایران این نوع تفکر در جامعه نهادینه نشده است.

رنانی با اشاره به اظهارات «داگلاس نورث» برنده جایزه نوبل اقتصادی در سال ۱۹۹۳، گفت: کشورهای توسعه‌یافته، تفکر توسعه را از دوران پیش از دبستان در ذهن دانش‌آموزان نهادینه کردند، زیرا معتقدند زیربنای توسعه صبر است و باید روی آن سرمایه‌گذاری کرد. همچنین خسرو کسائیان، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در جامعه به ویژه در فضای کسب‌وکار، گفت: فرهنگ‌سازی در حوزه صنعت می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی استان یا کشور داشته باشد. وی افزود: جایگاه یک صنعتگر یا کارآفرین در جامعه به درستی معرفی نشده است، زیرا عموم جامعه تصور می‌کنند که سرمایه‌دار یک شخص منفی در فضای اقتصادی است. همچنین رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان در این جلسه گفت: به دلیل اینکه ۸۰درصد اقتصاد کشور دولتی است، فرهنگ نیز در دست دولت است و تا زمانی که خصوصی‌سازی در اقتصاد کشور صورت نگیرد، نمی‌توانیم انتظار تکریم سرمایه‌گذار و کارآفرین را داشته باشیم. مصطفی رناسی اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی را بهترین فرصت برای تغییر اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی برشمرد و گفت: شاه کلید توسعه بخش خصوصی در اقتصاد اجرای اصل ۴۴ است. وی با اشاره به جایگاه کارآفرینان در آمریکا، گفت: ۹۶ درصد مشاغل در بخش خصوصی این کشور است و به دلیل دولتی نبودن اقتصاد، جایگاه کارآفرینان در این کشور جایگاه ویژه‌ای است.