تاکید بر توسعه روابط ایران و الجزایر

گروه بازرگانی- رئیس گمرک الجزایر که چند روز قبل به ایران آمده تا با مسوولان اقتصادی کشور دیدار و گفت‌وگو داشته باشد، به همراه سفیر این کشور در ایران به اتاق تهران آمد و با یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف بر افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری تاکید کردند و برای آشنایی هرچه بیشتر فعالان اقتصادی ایرانی و الجزایری با فرصت‌های موجود در دو کشور قرار تبادل هیات تجاری گذاشتند. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در ابتدای این دیدار رئیس اتاق تهران با بیان اینکه دو کشور از نعمت منابع نفتی و گازی برخوردار هستند، تاکیدکرد که این حوزه می‌تواند مبنای همکاری‌های گسترده‌تر و بیشتر الجزایر و ایران باشد.

یحیی آل‌اسحاق افزود: بنگاه‌های ایرانی در حوزه‌های ساخت‌وساز و کارهای عمرانی فعالیت‌های خوبی در کشورهای خارجی انجام می‌دهند. همچنین صنعت غذای ایران می‌تواند نیاز شما به مواد غذایی را که بخش عمده‌ای از واردات شما را شکل می‌دهد، تامین کند. رئیس اتاق تهران اما بر الزامات توسعه روابط تجاری نیز تاکید کرد و گفت: البته باید تجدیدنظرهایی در تعرفه‌های گمرکی بین دو کشور صورت گیرد و مقررات تجاری برای بازرگانان دو کشور تسهیل شود. همچنین رونق دادن به روابط بانکی بین دو کشور نیز حتما باید در دستور کار باشد تا بتوان در سایه این تسهیلات روابط اقتصادی و تجاری را گسترش داد.

آل‌اسحاق با اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی آماده حضور فعال‌تر و بیشتر در الجزایر هستند، اعلام کرد: اتاق تهران آماده میزبانی هیات‌های تجاری مختلف از کشور الجزایر است.

رئیس گمرک الجزایر نیز در سخنانی با اشاره به قانون سرمایه‌گذاری در الجزایر که در آن تسهیلات خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی دیده شده، از فعالان اقتصادی ایران دعوت کرد در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. محمد عبدوبودرباله گفت: قانون سرمایه‌گذاری در الجزایر هیچ‌تفاوتی بین سرمایه‌گذار داخلی و خارجی قائل نشده و همه تسهیلات ومعافیت‌ها بدون تفاوت ملیتی به همه سرمایه‌گذاران داده شده است.

او تاکید کرد که تنها مساله، داشتن شریک الجزایری با سهم ۵۱ درصد برای فعالیت در الجزایر وجود دارد، اما در اعطای تسهیلات تفاوتی دیده نشده است. رئیس گمرک الجزایر این کشور را همانند یک کارگاه بزرگ خواند که نیاز به کارهای زیرساختی و زیربنایی زیادی دارد و شرکت‌های ایرانی می‌توانند با حضور در این کشور سرمایه‌گذاری‌های مناسبی داشته باشند. او افزود: در حال حاضر بیش از ۱۲ شرکت فعال ایرانی در الجزایر حضور دارند که یا در مناقصه برنده شده‌اند، یا با توافق و تفاهم با شرکت‌های الجزایری وارد کار در پروژه‌های بزرگ و عظیم در این کشور شده‌اند.

این مقام الجزایری با تاکید بر اینکه این کشور از تحول در روابط اقتصادی دو کشور استقبال می‌کند، ادامه داد: «در حال حاضر هیچ شرکت الجزایری در ایران فعال نیست و ما امیدواریم شرایط به گونه‌ای پیش رود که شرکت‌ها و فعالان اقتصادی الجزایری هم بتوانند در ایران فعالیت اقتصادی داشته باشند. او همچنین اشاره کرد که در سال جاری یک نشست برای بررسی فرصت‌ها و همکاری‌های دوجانبه ایران و الجزایر توسط وزارت راه و شهرسازی ایران برگزار خواهد شد که فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند، از این فرصت استفاده کرده و الجزایر را خوب بشناسند.

درخواست بخش خصوصی ایران از یوکوبانک هند

در همین حال هیاتی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایالت بنگلور هند نیز روز سه‌شنبه به اتاق بازرگانی تهران آمدند تا علاوه بر معرفی فعالیت‌های خود، به رایزنی با صاحبان کسب‌و‌کار ایرانی بپردازند.

در این نشست رئیس اتاق تهران با اشاره‌ای کوتاه به حجم مناسبات اقتصادی دو کشور که بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار است، از دستیابی به رقم ۳۰ میلیارد دلاری مناسبات تجاری دو کشور در آینده خبر داد.

به گفته آل اسحاق، دو کشور می‌توانند در بازارهای سومی نیز که منافع مشترک برای هر دو طرف داشته باشد همکاری‌های جدی داشته باشند که در این زمینه می‌توان به بازار عراق اشاره کرد. رئیس اتاق تهران بر عزم دو کشور ایران و هند برای حل مسائل و موانع پیش‌روی همکاری‌های بانکی و گمرکی اشاره کرد. هرچند به گفته وی، مشکلات بانکی بر سر راه مناسبات دو طرف هنوز به طور کامل رفع نشده است.

به گفته رئیس اتاق تهران، ذخایر ارزی ایران همچنان در هند باقی است و اگرچه از این ذخایر برای واردات بخشی از کالاهای اساسی از هند استفاده می‌شود، اما بهره‌های مناسبت‌تری نیز می‌توان از آن داشت. وی در پایان از آمادگی اتاق تهران برای گسترش مناسبات و روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و ایالت‌های اقتصادی هند خبر داد.

همچنین بیسواس که به تازگی به عنوان مسوول بازرگانی سفارت دهلی نو در تهران مشغول به کار شده است، از آمادگی بخش بازرگانی سفارت هند برای تسهیل و تسریع در همکاری‌های اقتصادی دو کشور خبر داد. وی به همکاری مشترک دو کشور در توسعه بندر چابهار اشاره کرد که قرار است به‌عنوان کریدور ترانزیتی شمال- جنوب آثار و تبعات چشمگیری در مناسبات دو کشور داشته باشد.

محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در این نشست اعلام کرد: یکی از خواسته‌های مهم و عمده ایران این است که دولت هند به بانک‌های ایرانی که در یوکو‌بانک هند حساب ارزی دارند اجازه احداث شعب خود در این کشور را بدهد تا روند مراودات تجاری دو طرف به شکل محسوسی تسهیل شود. به گفته بختیاری، به‌رغم پیگیری‌هایی که تاکنون از سوی ایران در این زمینه صورت گرفته، اما هنوز پاسخ قطعی از مقامات هند دریافت نشده است.