توضیحات وزیر درباره تنظیم بازار
سردار خالدی- روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی با حضور در صبحانه کاری پارلمان بخش خصوصی کشور در آستانه شب عید در قالب «تازه‌ترین وضعیت واردات» سیاست‌های تنظیم بازار را تشریح کرد. دومین نشست صبحانه کاری از ابتدای دولت یازدهم در پارلمان بخش خصوصی دیروز میهمان محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی بود.
اگرچه دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی فعالان بخش کشاورزی باعث شد نشست خبری این جلسه با یک ساعت تاخیر برگزار شود، اما صحبت‌های گفته شده از زبان وزیر حاوی نکات مهمی بود. از لابه‌لای صحبت‌های مطرح شده در نشست دیروز به نظر می‌رسد دولت با همکاری بخش خصوصی در پی این است که برنامه‌های بلندمدتی را در بخش کشاورزی با نگاهی جامع و مدون به گونه‌ای که به تولیدکننده آسیبی وارد نیاید آماده کند. البته با وجود امیدواری‌هایی که در این وادی به چشم می‌خورد، این نکته را هم نباید فراموش کرد که ارائه چنین نقشه راهی را باید با در نظر گرفتن محدودیت‌های داخلی و خارجی و شرایط اقتصادی کشور اجرایی و روی آن برنامه‌ریزی کرد. اگرچه وزیر درباره سهم بخش کشاورزی با اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی و موضوع واردات نیز نکاتی را به صورت کلی بیان کرد، اما صحبت‌های بیشتر در این خصوص را به زمان دیگری موکول کرد. حجتی با اشاره به تدوین سیاست‌های تعرفه‌ای دولت، به تشکل‌ها نیز توصیه کرد نهاده وارد کنند تا در غیاب فعالیت آنان پرونده‌هایی که برخی آن را ۶۵۰ میلیون یورویی می‌نامند، تکرار نشود. تامین نیاز مرکبات در بازار شب عید به همراه عدم واردات میوه در روزهای پایانی سال از دیگر موضوعاتی بود که وزیر کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاران آن را مطرح کرد.
قیمت محصول وارداتی
کمتر از تولید داخل
وزیر جهاد کشاورزی دیروز در ابتدای نشست خبری صبحانه کاری اتاق ایران که با حضور رئیس، برخی از اعضای هیات نمایندگان و تشکل‌ها برگزار شده بود، با اشاره به سیاست‌گذاری دولت درباره بخش واردات در این باره گفت: تدبیر دولت برای واردات این است که اگر قرار است وارداتی صورت گیرد، باید به نحوی باشد که با تدوین سیاست‌های تعرفه‌ای نه محصولات داخلی آسیب ببینند و نه تولیدکننده زیان و ضرر ببیند. براساس گفته حجتی، بخش کشاورزی و سایر دستگاه‌ها پیگیر این موضوع هستند که تعرفه‌های واردات بخش کشاورزی به نحوی باشد که اگر محصولی نیز وارد می‌شود قیمت آن کمتر از تولیدات داخلی نباشد. وی با بیان این عبارت که «بخش کشاورزی در کشور از خصوصی‌ترین بخش‌های اقتصادی است» بر این موضوع تاکید کرد که با حمایتی که از اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها می‌شود، امیدواریم حمایت شرکت‌های پشتیبان دولتی به حداقل برسد و بخش کشاورزی به صورت کامل خصوصی شود.
وزیر در پاسخ به این پرسش که اعتبار بخش کشاورزی از هدفمندی یارانه‌ها به چه میزانی است؟ گفت: براساس آنچه در مجلس تصویب شد، ۱۰هزار میلیارد تومان از ارقام تبصره هدفمندی باید به تولید، کشاورزی، صنعت و خدمات حمل‌ونقل این بخش تخصیص پیدا کند. وی در مورد تنظیم بازار شب عید از سوی وزارتخانه تصریح کرد: در حال حاضر نیز تنظیم بازار بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی توسط وزارت جهاد انجام می‌شود که مواد پروتئینی، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ از جمله آنها است. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ظرفیت مناسبی در زمینه تولید مرغ و تخم‌مرغ وجود دارد به حدی که بیش از نیاز داخل امکان تولید داریم، تصریح کرد: در زمینه نهاده‌های دامی این کار در حال انجام است و توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. در زمینه گوشت قرمز نیز تنها پنج درصد از نیاز داخل متکی به واردات است و ۹۵ درصد مابقی را از تولیدات داخل تامین می‌کنیم. به گفته حجتی، دولت در زمینه واردات محصولاتی از جمله گوشت، شکر، روغن (در حال حاضر ۹۰ درصد از روغن کشور وارداتی است) و برنج به نوعی باید عمل کند که قیمت آنها ارزان‌تر از محصولات داخل نباشد تا تولیدکنندگان داخل متضرر نشوند. تامین مرکبات شب عید از دیگر صحبت‌های وزیر بود که به گفته وی با توجه به ذخیره‌سازی انجام شده و حجم ذخیره‌سازی در انبارها می‌توان نیاز داخل را تامین کرد، به همین دلیل به واردات نیازی نیست.
واردات ۲/۷ میلیون تن گندم محقق نشد
عدم تحقق واردات ۲/۷ میلیون تنی گندم نیز با توجه به ذخایر کشور و براساس مجوزی که به وزارت صنعت داده شده موضوعی بود که وزیر آن را به محدودیت‌هایی در این باره مربوط دانست، البته بخشی از واردات این محصول براساس برنامه‌های وزیر همچنان در حال انجام است. حجتی به برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت از صنعت چای نیز اشاره و تصریح کرد: همه نوع حمایتی از این صنعت انجام شده، به طوری که با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال ۹۳، اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومانی برای پشتیبانی از تولید چای، خرید برگه سبز چای، بهبود بخشیدن به کیفیت تولید چای در نظر گرفته شده است. وزیر در بخش دیگری به مساله تامین اعتبارات در برخی استان‌ها و حل آن از طریق خزانه درباره استخدام ناظران گندم نیز گریزی داشت و با بیان اینکه اختیار این کار به قانونگذار داده شده و مراحل آزمون و گزینش آن در حال انجام است، خبر از اجازه قانونی برای استخدام ناظران گندم در سال آینده داد. بخش پایانی نشست دیروز به توصیه وزیر در پاسخ به پرسشی درباره پرونده ۶۵۰ میلیون یورویی واردات انحصاری نهاده دام توسط یک تاجر اختصاص یافت. وی با بیان اینکه امیدوار است تشکل‌ها بتوانند خود اقدام به واردات نهاده کنند تا مشکلی وجود نداشته باشد، تاکید کرد: طبق قانون برای هیچ‌کس محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
راه‌اندازی مرکز مطالعات آب
در بخش خصوصی
محسن جلال‌پور، نائب رئیس اتاق ایران نیز در حاشیه نشست روز گذشته با اشاره به اینکه مرکز مطالعات آب و کشاورزی اتاق بازرگانی ایران سال آینده راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: در این جلسه درباره مباحثی نظیر بهره‌وری کشاورزی، مشکلات ترویج و شورای ملی زیتون، نخود و خرما صحبت شد که وزیر اعلام کرد اگرچه سهم درستی در وزارتخانه وجود دارد، اما باید محدودیت‌های وزارتخانه هم در نظر گرفته شود.