گروه بازرگانی- دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران از چشم‌انداز ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی در ۵ سال آینده خبر داد. سیامک دولتشاهی در نشست خبری روز گذشته خود با اعلام اینکه در سال گذشته، ۲میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار خدمات فنی مهندسی از سوی ایران به کشورهای هدف صادر شده، گفت: ترکیه برای ۱۰ سال آینده صادرات ۵۰۰ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی را در دستور کار خود دارد؛ درحالی که سال گذشته ۲۶ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته است.

وی با اشاره به اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی نسبت به سال گذشته رشد نداشته، افزود: بیش از ۶۰ درصد صادرات ما، کالا است. این به آن معنا است که با فعال شدن صدور خدمات فنی- مهندسی به خارج از کشور، کالا از کشور خارج می‌شود که به تولید داخل کمک می‌کند.

دولتشاهی یکی از راهکارهای توسعه کشور را صدور خدمات فنی- مهندسی برشمرد و گفت: بازارهای عمده ما برای صادرات خدمات فنی و مهندسی عراق، ونزوئلا و کشورهای آسیای میانه به ویژه قزاقستان بوده که به‌طور خاص در سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰هزار دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور عراق داشته‌ایم.

وی افزود: اختصاص جوایز صادراتی به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی منوط به چند عامل شده است که اگر این عوامل اجرایی شود، در پروسه صادرات کشور کندی‌هایی صورت خواهد گرفت؛ چراکه مشوق‌ها از بین خواهد رفت. به همین دلیل پیشنهاد ما به دولت این است که از سرگیری جوایز صادراتی را در برنامه خود داشته باشد.

دولتشاهی گفت: از سال ۷۳ که صادرات خدمات فنی و مهندسی آغاز شده، صادرات خدمات فنی و مهندسی با رشد آهسته‌ای همراه بوده که از سال ۸۱ به بعد جهش عظیمی رخ داده است؛ ضمن اینکه شرکت‌های ایرانی در مناقصات بین‌المللی حضور چشمگیری داشته‌اند و توانستند رقابت کنند.

وی اظهار کرد: در این مدت ۳۵درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به آسیای میانه، ۲۹ درصد به خاورمیانه، ۱۶ درصد به آمریکای جنوبی، ۱۲درصد به آفریقا و ۸ درصد به سایر مناطق صورت گرفته است.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، در سال ۹۰ سهم صنعت از صادرات خدمات فنی و مهندسی ۳۰ میلیون دلار، نیرو ۹۹۰ میلیون دلار، ساختمان ۳۰۲۶ میلیون دلار و راه ۷۲ میلیون دلار بوده است.

وی اظهار کرد: ساخت کارخانه سیمان در ونزوئلا، کارخانه آرد در کوبا و ونزوئلا و نیز احداث کارخانه آرد در سوریه از جمله پروژه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش صنعت بوده است.