ایسنا - رییس اتحادیه پنبه‌کاران از آغاز برداشت پنبه از اوایل مهر ماه خبر داد و گفت: به دلیل پایین بودن عملکرد این محصول، امسال حدود 60 هزار تن پنبه تولید می‌شود که کمتر از برآوردهای صورت گرفته است.
علی مظفری اظهار کرد: آغاز برداشت پنبه از مناطقی مانند طبس و پارس‌آباد آغاز می‌شود و تا نیمه‌های آذر ادامه دارد، اما برداشت این محصول در برخی مناطق مانند خراسان که با برداشت زعفران همزمان می‌شود تا دی ماه نیز ادامه خواهد داشت. وی افزود: پیش‌بینی‌ها بر این بود که امسال با افزایش تولید پنبه مواجه شویم، اما به دلیل پایین بودن عملکرد این محصول به نظر می‌رسد حدود ۲۰۰ هزار تن پنبه وش از مزارع برداشت و ۶۰ هزار تن محلوج، استحصال شود.
رییس اتحادیه پنبه‌کاران ادامه داد: ۱۲۰ هزار هکتار مزارع پنبه در استان‌هایی مانند خراسان، گلستان، آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد و ... وجود دارد، اما عملکرد این محصول به دلایلی مانند کیفیت پایین بذر، نامناسب بودن نحوه کاشت، داشت و برداشت، پایین است. مظفری گفت: میزان عملکرد پنبه در کشور ۲/۲ تا ۴/۲ تن در هر هکتار است که فاصله نسبتا زیادی با کشورهای آمریکا و چین دارد؛ چراکه میزان برداشت پنبه در این کشورها ۵/۳ تن در هکتار است. وی اظهار کرد: همان گونه که نرخ خرید تضمینی دیگر محصولات کشاورزی مانند گندم افزایش یافت، نرخ خرید تضمینی پنبه درسال ۹۳ نیز با افزایش مناسبی همراه شد و می‌توان گفت هزینه‌های کشاورزان با این قیمت پوشش داده می‌شود. رییس اتحادیه پنبه‌کاران گفت: در حال حاضر قیمت پنبه در بازار داخلی مناسب است و کیلویی ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین بهای این محصول در بازار جهانی متغیر است و از کیلویی ۹/۱ تا دو دلار مبادله می‌شود.