ایسنا - مدیر کل بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کارگروه‌های ویژه‌ای برای تامین نهاده‌ها، تولید کالاهای اساسی مانند گندم و مکانیزاسیون بخش کشاورزی تشکیل شده است که بر این اساس به بهره‌برداران تسهیلات داده می‌شود.
اسماعیل عباسپور اظهار کرد:‌ یکی از برنامه‌هایی که در این کارگروه‌های ویژه پیگیری می‌شود، تامین امکانات و تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه در گردش کارگزاران توزیع کود شیمیایی است. وی افزود: اخیرا وزیر جهاد کشاورزی دستوری جهت تامین نقدینگی توزیع‌کنندگان کود شیمیایی کود اوره ابلاغ کرد که بر این اساس، معاونت بازرگانی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بانک کشاورزی توافق‌نامه‌ای امضا کردند. مدیرکل بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: پیش از این کود اوره توسط شرکت‌های پتروشیمی در اختیار شرکت خدمات حمایتی، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی قرار می‌گرفت، اما معمولا این توزیع‌کنندگان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه بودند. عباسپور ادامه داد: بر اساس دستور مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی و امضای این توافق نامه با بانک کشاورزی، کارگزاران و توزیع کنندگان کود شیمیایی می‌توانند از تسهیلات چهارهزار میلیارد تومانی اختصاص یافته از سوی بانک کشاورزی استفاده کنند؛ به گونه‌ای که هر یک از آنها می‌توانند با معرفی نامه سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان خود از بانک کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت با سود ۱۴ درصد دریافت کنند. وی گفت: در مرحله اول ارائه این تسهیلات با توجه به توافق‌های صورت گرفته، بانک کشاورزی مبلغی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال به استان‌ها ابلاغ کرد تا کارگزاران توزیع کود بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. مدیر کل بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی دیگر از توافق‌های صورت گرفته با بانک کشاورزی اختصاص ۳۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ارائه تسهیلات به منظور کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی و باغی در سال زراعی جاری است؛ به گونه‌ای که بهره‌برداران و تولیدکنندگان می‌توانند از این تسهیلات با نرخ سود ۱۴ درصد استفاده کنند. عباسپور افزود: از این میزان، اعتباری بالغ بر
۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای کشت پاییزه گندم و جو اختصاص یافته است که سود آن ۱۴ درصد و براساس نرخ سود و کارمزد شورای عالی پول و اعتبار و از محل منابع توافقی بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی شده است.