خبرگزاری تسنیم - مبادلات تجاری ایران و ترکیه در ۷ ماه نخست ۲۰۱۳ با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹/۳۵۱ میلیارد دلار رسید که ۲/۹۰۲ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات به ایران و ۶/۴۴۹ میلیارد دلار مربوط به واردات از ایران بوده است. بر اساس اعلام اداره آمار ترکیه، مبادلات دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۴۰ درصدی داشته است. در ۷ ماه نخست ۲۰۱۲ مبادلات دو کشور ۱۵/۷۴۱ میلیارد دلار اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش، صادرات ترکیه به ایران در ۷ ماه نخست ۲۰۱۳ با کاهش ۶۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲/۹۰۲ میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ۷ ماه نخست سال میلادی گذشته ۸/۰۴۵ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

واردات ترکیه از ایران نیز در ۷ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲/۱۶ درصد کاهش یافته و به ۶/۴۴۹ میلیارد دلار رسیده است. واردات ترکیه از ایران در ماه‌های ژانویه تا جولای ۲۰۱۲ بالغ بر ۷/۶۹۶ میلیارد دلار گزارش شده بود.

ایران هشتمین مقصد صادرات ترکیه و همچنین هشتمین منبع تامین نیازهای وارداتی این کشور در ۷ ماه نخست ۲۰۱۳ شناخته شده است. صادرات ترکیه به ایران در این مدت معادل ۳/۳ درصد کل صادرات این کشور و واردات از ایران معادل ۳/۴ درصد کل واردات ترکیه در این مدت بوده است.