خبرگزاری فارس- بعد از توزیع شیر فله‌ای به صورت پایلوت در استان خراسان رضوی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از ابلاغ دستور‌العمل توزیع شیر فله‌ای در کشور خبر داد. سید محسن مشکوه افزود: بعد از اجرای پایلوت توزیع شیر فله‌ای در استان خراسان رضوی به این نتیجه رسیدیم که می‌شود این طرح را در کل کشور اجرا کرد. به دنبال پیشنهاد اتحادیه دامداران استان خراسان رضوی برای توزیع شیر فله‌ای در دامداری‌های بهداشتی و عاری از بیماری‌ در این استان، سازمان دامپزشکی کشور چندماه پیش با اجرای پایلوت توزیع شیر فله‌ای در این استان موافقت کرد. مشکوه ادامه داد: قرار است توزیع شیر فله‌ای به صورت مجاز و با مجوز سازمان دامپزشکی کشور و با کنترل تمام مواردی که احتمالا برای سلامتی و بهداشت جامعه مضر باشد، انجام گیرد.

مشکوه گفت: البته قرار نیست تمام دامداری‌های کشور توزیع شیر فله‌ای انجام دهند، بلکه دامداری‌هایی که شرایط بهداشت مناسب دارند، دارای پروانه هستند، مسوول دامپزشک دارند و دامداری‌های آنها از بیماری‌های سل و بروسلوز پاک هستند، می‌توانند با گرفتن مجوز از دامپزشکی کشور در مراکز تعریف شده اقدام به توزیع شیر فله‌ای کنند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: محصول شیر خام باید قبل از عرضه بسته‌بندی شود، دارای شناسنامه و برچسب خاصی باشد که در آن مشخص شود با مجوز سازمان دامپزشکی تولید شده و نیز باید هشدارهای جوشاندن قبل از مصرف یا فرآوری در آن قید شود.

مشکوه تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور با مطالعه و بررسی دقیق و نیز اجرای پایلوت در استان خراسان رضوی به این نتیجه رسید که توزیع شیر فله‌ای اگر با روشی که سازمان دامپزشکی اعلام کرده و کنترل شده باشد، هیچ ضرری برای مصرف‌کننده ندارد.

وی در پاسخ به اینکه دستور‌العمل ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی چه مواردی را شامل می‌شود، گفت: واحدهای متقاضی باید قبلا ازسوی سازمان دامپزشکی بررسی شود، نحوه اخذ مجوز سازمان دامپزشکی و مسائل بهداشتی باید رعایت شود تا نهایتا به عنوان محصول فله‌ای بسته‌بندی مجاز عرضه شود.