گروه بازرگانی- داستان پر از آب چشم تولید و صادرات گل و گیاه ایران هر روز شنیدنی‌تر می‌شود. اگر تا دیروز قرار بود که پایانه‌های صادراتی گل یکی پس از دیگری شکل بگیرند امروز ظاهرا راهی دیگر به روی توسعه صادرات این محصول رنگین گشوده شده که همانا فرصت‌یابی برای صادرات مجدد آن در دبی، این پایتخت نورسیده تجارت در خاورمیانه است. پیش از آنکه متن خبر را به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران بخوانید، لحظه‌ای در آمار موجود تامل کنیم. گفته می‌شود که در کشور ما بیش از سه‌هزار تولیدکننده گل و گیاه وجود دارند و سالانه حدود ۵/۱میلیون شاخه گل را به بار می‌آورند که البته دوسوم آن به دلیل فقدان امکانات که ساده‌ترین آنها «انبارهای مدرن» است، تلف می‌شود. نکته تامل برانگیز اینجا است که آمار سالانه صادرات گل و گیاه کشور در دایره ۲۰میلیون دلار می‌چرخد که یعنی هر تولیدکننده به طور متوسط سالانه فقط ۷دلار گل صادر می‌کند! مهندس امیر چاروسه، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید: ایران سالانه بیش از ۳هزار نوع گل، یک‌میلیون و ۴۸۶هزار شاخه گل ۱۲۰میلیون نوع درخت و بوته و ۲۸میلیون نوع گیاه گلدانی تولید می‌کند که از این میزان حدود یک‌میلیون شاخه گل به دلیل فقدان انبارهای مناسب از بین می‌روند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران چاروسه همچنین افزود: مرکز گل و گیاه دبی با فراهم ساخت امکانات و تسهیلاتی همچون انبارهای سرد، خدمات لجستیک، امکانات آزمایشگاه و کنترل کیفی، بسته‌بندی مجدد و... ظرفیت نگهداری ۱۸۰هزار تن گل و محصولات گیاهی را در سال داراست. این مرکز پس از بازپروری و بسته‌بندی مناسب گل‌های وارداتی از کشورهای ایران، هلند، اکوادور، کنیا و هندوستان، آنها را به دیگر کشورهای جهان صادرات مجدد می‌کند.وی گفت: این مرکز علاوه بر قابلیت نگهداری گل در انبارهای متعدد می‌تواند هر ماده فاسدشدنی و مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، ماهی و... را نگهداری کند.

چاروسه گفت: بسته‌بندی دوباره برای حمل و نقل به دیگر کشورها، بالا بردن سهم کشور از ارزش افزوده صادرات و برندسازی مشخص، ارائه خدمات به تولیدکنندگان گل و گیاه، واردکنندگان و صادرکنندگان و... از جمله خدمات و تسهیلات مرکز گل و گیاه دبی است. وی اظهار داشت: استقرار صادرکنندگان ایرانی در این مرکز می‌تواند بستر مناسبی جهت حضور قدرتمند کشور در عرصه صادرات برای فعالان بخش گل و گیاه، میوه و تره‌بار و سایر کالاهای فاسد شدنی مهیا کند. همچنین صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از این مرکز زمینه صادرات مجدد کالا در سطح منطقه خاورمیانه و حتی کشورهای مشترک‌المنافع را فراهم آورند.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در پایان یادآور شد: سازمان توسعه تجارت ایران در نظر دارد تا با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بهره‌برداری از این محل را به تشکل‌های صادراتی بخش خصوصی واگذار نماید. تا بازرگانان و تشکل‌های صادراتی بتوانند از آن برای توسعه صادرات غیر نفتی در این بخش استفاده کنند.