عید امسال کمبود میوه نداریم

گروه بازرگانی - نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه‌وتره‌بار با بیان اینکه امسال مشکلی از نظر تامین میوه شب عید نخواهیم داشت، گفت: با توجه به اقدامات به موقع و موثر وزارت بازرگانی و میادین شهرداری و عرضه میوه با قیمت مناسب از هم‌اکنون، امسال با کمبود میوه مواجه نخواهیم بود. سیدرضا نورانی در گفت‌وگو با «خبرگزاری مهر» با اشاره به این که نظارتی بر بازار خرده و عمده‌فروشی میوه وجود ندارد،‌ گفت:‌ درحال حاضر و به دلیل عدم کنترل و نظارت بر قیمت‌ها، ‌قیمت یک کیلو نارنگی پاکستانی در میادین ۷۵۰ تا ۸۰۰‌تومان و در مغازه‌های سطح شهر۱۵۰۰‌تومان به فروش می‌رسد.

وی عدم نظارت و کنترل برقیمت‌ها را یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت قیمت میان بازار خرده وعمده‌فروشی میوه اعلام کرد و گفت:‌ دولت همان گونه که هم اکنون و در راستای کنترل قیمت میوه در شب عید، مقرر کرده که بر قیمت انواع میوه‌ها در عمده‌فروشی‌ها و همچنین درخرده‌فروشی نظارت کند باید این روند برای مابقی کالاها و در سایر فصول سال نیز ادامه یابد.

به گفته نورانی، همچنین نصب تابلوهای بیلبورد در مبادی ورودی میادین و ارائه اطلاعات به خریداران درمورد قیمت انواع میوه‌وتره‌بار نیز می‌تواند نقش موثری در کاهش فاصله قیمت‌ها میان عمده‌فروشی وخرده‌فروشی‌ها داشته باشد.

نورانی با تاکید بر الزامی شدن ‌ارائه فاکتور خرید رسمی از سوی عمده فروشان میوه‌وتره‌بار، ‌تصریح کرد:‌ بازرسان نظارتی می‌توانند در راستای اجرای نظارت برخرده‌فروشی‌ها و مقایسه قیمت با فاکتور خرید میوه ازعمده‌فروشی‌ها، موارد تخلف را بررسی کنند.

وی تاکید کرد: ‌سازمان‌های مرتبط می‌توانند با اجرای موارد فوق و بدون صرف هزینه‌های کلان موجب کاهش فاصله قیمت میوه در میادین عمده‌فروشی میوه با خرده‌فروشی‌ها شوند.

نورانی با اشاره به این که با توجه به اقدامات وزارت بازرگانی و میادین شهرداری مشکلی از نظر تامین میوه شب عید نخواهیم داشت،‌ تاکید کرد:‌ با توجه به اقدامات به موقع و موثر وزارت بازرگانی و میادین شهرداری و عرضه میوه با قیمت مناسب از هم اکنون، ‌امسال با کمبود میوه مواجه نخواهیم بود.

وی درمورد واردات پرتغال به کشور، گفت:‌ واردات پرتقال از ۱۵ بهمن ماه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود پرتقال‌های وارداتی از اوایل اسفند ماه در بازار به‌فروش برسد.

حسین مهاجران، رییس تعاونی اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» به تشریح اقدامات این اتحادیه درباره ذخیره‌ساز‌ی‌های شب عید پرداخت. وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سیستم‌های حاکم بر وزارت بازرگانی با این صنف برخورد قهرآمیز داشته‌اند، اظهار کرد: این رویه با روی کار آمدن دولت جدید تغییر کرد و وزارت بازرگانی باب آشتی را پس از سال‌ها باز کرد. مهاجران با بیان اینکه ذخیره‌سازی سیب‌زمینی قبل از ماه محرم به ضرر برخی سودجویان که قصد داشتند از شرایط ماه محرم سوءاستفاده کنند تمام شد، گفت: تعاونی اتحادیه با توزیع ۸۰۰تن سیب‌زمینی قبل از ماه محرم قیمت‌ها را شکست و این مهم با همکاری وزارت بازرگانی میسر شد که توزیع این کالا را بر عهده تعاونی اتحادیه گذاشت و سازمان میادین و تعاونی‌های مصرف در این امر کنار گذاشته شدند.

مهاجران ادامه داد: در زمینه توزیع سیب‌زمینی، هشت واحد به عنوان متخلف برای گران‌فروشی اعلام شدند که اتحادیه شش مورد آن را متخلف ندانست.

مهاجران با اشاره به اینکه ذخیره‌سازی سیب و پرتقال هم در اختیار اتحادیه قرار گرفته است، گفت: این میوه‌ها برای شب عید از طرف واحدهای میادین میوه توزیع می‌شود ولی واحدهای شرکت‌کننده در این طرح از طرف اتحادیه معرفی می‌شوند.

او ادامه داد: این طرح در حال حاضر به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و اگر کیفیت این میوه‌ها کم نشود می‌توان امیدوار بود که ۷۵‌درصد نیاز مردم را پاسخگو باشد.

مهاجران تاکید کرد: ما برای اعتمادسازی بین اتحادیه و وزارت بازرگانی به سود کم این طرح اعتراض نکردیم چون قصد داریم حسن نیت خود را نشان دهیم.

رییس تعاونی اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، ذخیره‌سازی سیب و پرتقال را با توجه به کیفیتشان مثبت توصیف و ابراز امیدواری کرد: به‌رغم سود کمی که عرضه این میوه‌ها عاید میوه فروشان می‌کند، این میوه‌ها با قیمت ۷۰۰‌تومان در شب عید عرضه شود.

وی درباره تغییرات قیمت در میوه‌های وارداتی گفت: قیمت جهانی موز به همراه هزینه حمل‌ونقل و هزینه‌های جانبی ۵۸۰‌تومان است اما از آنجا که واردات این میوه‌ها انحصاری و در دست دو واردکننده است متاسفانه در برخی روزهای ویژه مثل شب عید قیمت آن تا کیلویی ۱۲۰۰‌تومان هم بالا می‌رود. ما از دولت می‌خواهیم با نظارت صحیح خود این پول را به مردم عیدی بدهد تا مردم مجبور نباشند برای موز که در این سال‌ها به میوه ثابت عید تبدیل شده است، پول اضافه بدهد.

مهاجران با اشاره به کاشت دو برابر خیار امسال نسبت به سال قبل گفت: البته صادرت زیاد صورت می‌گیرد اما اگر مشکل افت و مشکلاتی مثل باد گرم، بارندگی زیاد و تگرگ پیش نیاید، می‌توان به عرضه این کالا با قیمت پایین امیدوار بود.

وی ادامه داد: خیار شب عید از جیرفت تامین می‌شود و خیارهای دزفولی هم از ۱۵ اسفند وارد بازار می‌شود. رییس تعاونی اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران،‌ در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت کیوی امسال گفت: به دلیل این که در اردیبهشت ماه که فصل گل دادن این محصول بود، سرمای ناگهانی به‌وجود آمد، متاسفانه کمبودی در این زمینه احساس می‌شود. او ادامه داد: محصول کیوی امسال درشت و از کیفیت خوبی برخوردار است اما مقدار تولید آن کم است.

وی با اشاره به اینکه هر نوع توزیع میوه به غیر از واحدهای اتحادیه غیرقانونی است، به سازمان‌های میادین اشاره کرد و گفت: زمین این سازمان‌ها متعلق به بیت‌المال است و اگر حمایت دولتی از این سازمان‌ها برداشته شود، این سازمان‌ها خود به خود از بین خواهند رفت.