گروه بازرگانی- اخلاق با اقتصاد در تعارض نیست. جامعه متعالی هم اخلاق متعالی دارد و هم اقتصاد متعالی. رئیس اتاق تهران در همایش اخلاق کسب‌وکار در عصر جهانی شدن که دیروز برگزار شد، اظهار داشت: فضای کسب‌وکار، نظام تجارت جهانی و شیوه انجام تجارت نو شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ سال از تاسیس سازمان تجارت جهانی می‌گذرد و مجموعه موافقتنامه‌های دور اروگوئه محیط جدیدی برای انجام کار تجاری رقم زده است.

رییس همایش اخلاق کسب‌وکار در عصر جهانی شدن گفت: این نو شدن در فضای تجارت جهانی و حتی تجارت محلی در رابطه با اخلاق چه حکمی‌دارد؟ آیا نو شدن فضای کسب‌وکار به معنای افول اخلاق است یا به معنای تجدید حیات اخلاق؟

به گفته وی توجه جدی به اخلاق در اقتصاد و بازرگانی و کسب‌وکار مجدد از دهه ۷۰ به بعد رشد یافت و این نو شدن در فضای جدید تجاری به معنای زایش دوباره اخلاق است.

وی یادآور شد: تعارضی بین موفق بودن یک بنگاه و اخلاقی بودن آن وجود ندارد و امروزه یک بنگاه موفق باید یک بنگاه اخلاقی نیز باشد.

وی معتقد است: دنیای اقتصاد جهانی شده و در حال حرکت به سمت اهمیت بیشتر به رفتارها و استانداردهای اخلاقی به منظور موفق‌تر کردن شرکت‌ها است.

رییس اتاق تهران یادآور شد: تاکید بر فضایل اخلاقی است که اقتصاد را به رشد و توسعه پایدار می‌رساند.

وی گفت: با ریاضی شدن اقتصاد متاسفانه بی توجهی به برخی مسایل فلسفی ایجاد شده است.

وی با تاکید بر تعالی اخلاقی جامعه و بنگاه‌ اقتصادی گفت: اگر جامعه و بنگاه را تعالی اخلاقی بدهیم تابع مطلوبیت‌اش تغییر می‌کند لذا رفتار اقتصادی دگرگون می‌شود. رییس اتاق تهران اظهار داشت: ناچار نیستیم برای توجه به اخلاقیات اقتصاد را مورد تغافل قرار دهیم یا برای توجه به اقتصاد از اخلاقیات غافل باشیم.

به اعتقاد وی حرکت به سمت استاندارد کردن رفتارها در جامعه لازم است و زمانی که رفتارها استاندارد شد تا حدی به عنوان الزام اجتماعی می‌شود. سطحی از استانداردهای اخلاق حتما الزام اجتماعی می‌خواهد.

وی پیشنهاد داد: برای کاربردی کردن اخلاق استانداردهای اخلاقی وضع شود تا در سه لایه تربیت اخلاقی جامعه، سیستم حقوقی اجتماعی و در سیستم ارزش‌های اجتماعی این استانداردها اعمال شود.

رییس اتاق تهران خاطرنشان کرد: بنیان قوی آموزه‌های دینی در جامعه ما بهترین کمک کار ما در کارهای اجتماعی بوده

است.

وی توسعه فساد اداری را یکی از مشکلات کشورهای کم درآمد عنوان کرد و گفت: ریشه کنی فساد اداری باید در کوچک‌سازی دولت، تامین کارکنان دولت و پاکسازی رفتاری بخش خصوصی جست‌وجو شود.

رییس اتاق تهران گفت: فساد متاسفانه خود را در قیمت تمام شده کالاها نیز نشان می‌دهد و نکته بسیار ویرانگرتر این است که در فرهنگ اقتصادی کسب‌و‌کار، زرنگی معنای قانون‌گریزی و گریز از مسوولیت اجتماعی پیدا می‌کند. وی از اینکه آموزه‌های دینی در فضای کسب‌وکار به صورت دستورالعمل‌های رفتاری کاربردی نشده اظهار تاسف کرد. وی خاطرنشان کرد: سرمایه عظیم عاطفی باید به دستورالعمل های روشنی تبدیل شود. احکام فقهی ما در مورد تجارت، کسب‌وکار غنی است اما تبیین مصادیق لازم است. تبیین مصادیق امروزی احکام شرعی لازم است.

به گفته وی در راستای اخلاق کسب‌وکار سه وظیفه اصلی فرهنگی، سیاسی و حقوقی و اقتصادی وجود دارد که وظیفه اول به دوش نهادهای فرهنگی، وظیفه سیاسی و حقوقی به عهده دولت و وظیفه اقتصادی بر عهده بنگاه‌های اقتصادی است.

همچنین در این همایش، نماینده برنامه و توسعه سازمان ملل متحد در ایران گفت: سود رسانی به جامعه مشتریان و سود بردن تمامی‌صاحبان ذی‌نفع، هدف اخلاق کسب‌وکار در عصر جهانی شدن است.

نات استبای اظهار داشت: اخلاق کسب‌وکار در اقتصاد بسیاری از کشورها، مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.

وی افزود: سودرسانی به جامعه مشتریان و سود بردن تمامی‌صاحبان ذی‌نفع، هدف اخلاق کسب‌وکار در عصر جهانی شدن است.

استبای با تاکید بر تولید با کیفیت مناسب خاطرنشان کرد: همه سعی دارند در دنیای تجارت با ایجاد رقابت‌پذیری مثبت و تدوین قیمت‌گذاری مناسب به هدف خود برسند. وی گفت: مساله حقوق بشر، کار، کارفرمایان و محیط کار در برگیرنده چیزی است که به آن اخلاق کار می‌گوییم.

استبای با اشاره به ۹ اصل اساسی در فعالیت تجاری، خاطرنشان کرد: کشورهای زیادی از جمله چین، هند، پاکستان و لبنان تلاش بسیاری در خصوص اخلاق کسب‌وکار داشته‌اند تا مسوولیت‌پذیری اجتماعی را توسعه دهند.

وی گفت: در قالب یک حاکمیت و حکومت رعایت حقوق اجتماعی همه شهروندان و اخلاق کسب‌وکار موثر است.

وی با تاکید بر مسوولیت‌پذیری اجتماعی و مسائل زیست محیطی گفت: مایل هستیم بخش خصوصی ایران در این بخش درگیر شود.

همچنین یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این همایش اظهار داشت: اگر در مقابل خریدار و فروشنده یکبار مصرف باشیم فایده‌ای ندارد. وی با تاکید بر صداقت در کسب‌وکار گفت: توصیه می‌کنم هر زمان که می‌خواهید فعالیتی را آغاز کنید به منافع امروز آن نیاندیشید بلکه منافع بلندمدت را در نظر بگیرید.

در ادامه این همایش سخنرانان بر هماهنگ و یکنواخت کردن اخلاق کسب‌وکار در کشورهای مختلف تاکید کرده و یادآور شدند تنظیم یک منشور بین‌الملل، منشور ملی و منطقه‌ای می‌تواند در یکنواخت و هماهنگ سازی رعایت اخلاق کسب‌وکار تاثیر داشته باشد.

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با همکاری مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، دانشگاه‌ها و نهادهای اقتصادی و فرهنگی داخلی و بین‌المللی، همایش دو روزه اخلاق کسب‌وکار در عصر جهانی شدن را برگزار کرده‌اند. این همایش امروز پایان می‌گیرد.