عسگراولادی: آل اسحاق و نهاوندیان عملکرد مثبتی داشته‌اند

خبرگزاری فارس: اسدالله عسگراولادی در سال ۱۳۱۴ در چهارراه سیروس تهران متولد شده است او از برجسته‌ترین بازرگانان ایرانی، معروف‌ترین صادرکننده خشکبار ایران، عضو اتاق بازرگانی در تمام دوران پس از انقلاب و برادر حبیب‌الله عسگراولادی است. به گفته خودش ۵۰ سال است که کار تجارت انجام می‌دهد ۲۰ سال قبل از انقلاب عضو اتاق بازرگانی بوده است. صادرات پسته، زیره، میگو، میوه‌های خشک و خاویار مهم‌ترین فعالیت اقتصادی او است. عسگراولادی در دو دور گذشته، عضویت در هیات رییسه اتاق بازرگانی را از دست داده است و برای انتخابات امسال برنامه ویژه‌ای دارد تا دوباره به جایگاه قبلی بازگردد، البته برخی معتقدند که او هراس دارد امسال حتی در هیات نمایندگان هم نباشد به همین دلیل در آستانه انتخابات تحرک پیدا کرده است. برخی هم معتقدند او سعی می‌کند از پتانسیل اتاق های مشترک در انتخابات اتاق استفاده کند. درباره حواشی انتخابات و اهداف او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

- عملکرد نهاوندیان و آل اسحاق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عسگراولادی: نهاوندیان و آل اسحاق عملکرد مثبتی داشته‌اند. روی هم رفته راضی هستم. نقطه قوت آل اسحاق بیشتر در ارتباطات با محافل مختلف اقتصادی و مشورت کردن است. نقطه قوت نهاوندیان هم تعامل با مجلس درباره برنامه پنجم بود که حضور بخش خصوصی در این برنامه پررنگ‌تر دیده شد. ارتباطات خارجی نهاوندیان هم با اهمیت است و باعث می‌شود تا اسم ایران از محافل بین‌الملل حذف نشود، البته باید مشورت‌های نهاوندیان با بخش خصوصی بیشتر شود. مسافرت‌ها مفید است، اما نباید تنها برود. اتکای به نفس خوب است اما تنها کار کردن خوب نیست، ما موظفیم غیر از خودمان نسلی را تربیت کنیم.

- احتمال دارد با آل اسحاق و نهاوندیان ائتلاف و در گروه نوآفرینان ثبت‌نام کنید؟

عسگراولادی: من که نمی‌روم ثبت‌نام کنم. اگر آنها سراغ من بیایند بررسی می‌کنم من سراغ کسی نمی‌روم. من خودم فکر می‌کنم و خودم را متعلق به صادرات می‌دانم. سراغ هیچ گروهی هم نمی‌روم.

- از انتخابات اتاق بازرگانی چه خبر؟

عسگراولادی: نام‌نویسی در انتخابات تمام شده است و به نظر می‌رسد ۱۲۸ نفر ثبت‌نام کرده باشند. ۵ گروه در حال فعالیت هستند.

- در چه گروه‌هایی هستید؟

عسگراولادی: در گروه پیشگامان و حامیان صادرات هستم.

- دور قبل در فعالان توسعه هم بودید، چه شد امسال نیستید؟

عسگراولادی: نیم‌بند هستم. هستم و نیستم.

- یعنی چه نیم‌بند هستید؟

عسگراولادی: یعنی من جزو هیات موسس هستم، ولی امسال چون در دو گروه دیگر هستم آنجا کمتر حضور دارم و نمی‌توانم بگویم نیستم با آنها همفکر هستیم و به عقایدشان احترام می‌گذارم.

- فکر می‌کنید در دور گذشته کارنامه مثبتی داشته‌اید؟

عسگراولادی: کارنامه را باید دیگران بگویند. من زحمت خودم را برای صادرات کشیده‌ام. در ۵۰ سال گذشته من وظیفه خودم را انجام داده‌ام.

- میزان مشارکت را چقدر می‌بینید؟

عسگراولادی: بیش از ۲۰ درصد نمی‌بینم، یعنی حدودا ۴ هزار نفر.