فرصت‌سازی بخش خصوصی

احمد پورفلاح*

در گذر تاریخ هر ملت، مقاطعی حساس وجود دارد که بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به آن خسارت‌های جبران‌ناپذیر، افسوس‌ها و ندامت‌های بی‌نتیجه از خود به جای خواهد گذاشت. پس از پشت سر گذاردن تب و تاب‌ها و خاکریزهای نه چندان آسان، امروز می‌توانیم ادعا کنیم بخش‌خصوصی کشور فرصت قرار گرفتن در مسیری درست را یافته است که در صورت حرکت صحیح و حساب شده، در پایان راه به فضای مطلوب کسب و کار، شفافیت و حضور اثرگذار در سرنوشت کشور می‌رسیم و برخود می‌بالیم که پیشاهنگ این جنبش عظیم بوده‌ایم.

امروزه ابزاری چون جدی گرفتن بخش‌خصوصی از طرف دولت و مجلس، قرارگرفتن در فضای اصل ۴۴ و نگاه به چشم‌انداز ۱۴۰۴، از دستاوردها و باورهای ارزشمندی است که غفلت از آن موجب برگشت به گذشته‌های نه چندان دوست‌داشتنی می‌گردد.

در کنار این فرصت‌ها، تهدیدهای غیرقابل انکاری نیز چون تحریم‌های بین‌المللی، رکود و فشار بر بنگاه‌ها را پیش رو می‌بینیم.

طرح تحول اقتصادی و حذف یارانه‌های مخرب از اقتصاد، از دیگر برنامه‌های سرنوشت‌ساز است که نسل اقتصادی حاضر مسوولیت عملیاتی نمودن و اجرایی کردن آن را یافته است. جراحی بزرگی که اگر همه جوانب آن دیده نشود و بر مبنای کار کارشناسی و با از خود گذشتگی پیاده نشود، می‌تواند این بیمار نحیف را در شرایط بدتری قرار دهد.

پس دوستان، بپذیریم که یکی دیگر از مقاطع حیاتی و اساسی فراروی ما قرار گرفته است. حضور افراد کارآمد و میهن‌دوست در سنگر اتاق‌های بازرگانی و پارلمان بخش خصوصی کشور، می‌تواند عبور راحت تر و روان از این مرحله نه چندان آسان را میسر سازد.

باور کنید که ارائه این دیدگاه یک تبلیغ انتخاباتی نیست، چون اینجانب خود به هیچ وجه کاندید برای دوره جدید نیستم و هرگز در دوره‌های قبلی نیز برای حضور در این پایگاه به تبلیغ شخصی متوسل نشده‌ام؛ اما نگران هستم که کوتاهی و بی‌تفاوتی رهروان بخش خصوصی موجب از دست رفتن موفقیت‌هایی گردد که از دوره‌های قبل و با تلاش و پایمردی‌های بسیار نصیب بخش خصوصی کشور و همه آنانی شده است که دل در گرو آینده درخشان این مرز و بوم دارند.

* عضو هیات مدیره مجمع فعالان توسعه اقتصادی ایران و عضو انجمن مدیران صنایع ایران