اکسپوی شانگهای، خاطره شد

گروه بازرگانی- اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای که از آن به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه تاریخ یاد می‌کنند و آمار بازدیدکنندگان از آن نیز گواه این سخن است امروز به پایان می‌رسد و به خاطره‌ها می‌پیوندد. این اکسپو از روز نخست ماه مه امسال با شعار «شهر بهتر، زندگی بهتر» کلید خورد و بیش از ۲۵۰ کشور و سازمان بین‌المللی در آن پاویون‌ها و غرفه‌های خود را به پا کردند.

چینی‌ها در این نمایشگاه سنگ تمام گذاشتند. از آغاز پیش‌بینی می‌شد که ۷۰ میلیون نفر به دیدار این مهم‌ترین اتفاق نمایشگاهی تاریخ می‌روند و آخرین آمار نشان می‌دهد که تا روز شنبه نزدیک به ۸۰ میلیون نفر وارد سایت اکسپو شده‌اند که بیش از پنج میلیون نفر از این تعداد خارجی یا گردشگرانی بوده‌اند که به قصد دیدار از چین وارد این کشور شده و به دیدار این اکسپو رفته‌اند.

اگر هر بازدیدکننده بابت هزینه تهیه بلیت و نوشیدنی و غذا به طور متوسط ۳۰۰ یوآن (هر دلار برابر است با ۶۷/۶ یوآن) خرج کرده باشد به رقم خیره‌کننده ۲۴۰ میلیارد یوآن می‌رسیم. حال آنکه گفته می‌شود مجموع هزینه کرد این نمایشگاه ۲۰۰ میلیارد یوآن بوده است.

از سوی دیگر گزارش اداره آمار شانگهای نشان می‌دهد که طی نه ماه نخست سال جاری میلادی ارزش خرده‌فروشی و فروش کالاهای عمومی در این شهر با ۶/۱۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۴۴۸ میلیارد یوآن رسیده است.

در این شش ماه همچنین ۲۰ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در شانگهای به ارزش ۲/۱ میلیارد دلار ثبت شده است که نشان می‌دهد خدمات نمایشگاهی و گردشگری چگونه موجب ارزآوری و تسریع سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود.

نکته این‌جا است که بیش از ۵۰۰ شرکت خارجی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در شانگهای اعلام کرده‌اند و ارزش قراردادهای خدمات فنی مهندسی نیز در فاصله ژانویه تا سپتامبر ۳/۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

سهم اکسپو شانگهای در تولید ناخالص داخلی این شهر ۵ درصد بوده؛ ضمن اینکه بیش از ۸۰ میلیارد یوآن درآمد گردشگری نصیب بخش خدمات آن شده است.

و اما هنوز معلوم نیست که سرنوشت پاویون‌های کم‌نظیری که در این اکسپو طراحی و ساخته شد، چه خواهد شد. پاویون‌های انگلیس و اسپانیا از نظر توجه به معماری بنا زیباترین پاویون‌های این نمایشگاه بودند.

برخی پاویون‌ها را معماران بزرگ دنیا مانند سر نورمن فاستر و هرتزوگ و دمورن طراحی کرده‌اند و برخی دیگر نیز واجد اهمیت نمادین هستند؛ همچون غرفه ایران و هند. پاویون چین هم که به نظر می‌رسد به عنوان یک بنای یادمانی باقی خواهد ماند از جمله بناهای توجه‌برانگیز اکسپوی ۲۰۱۰ به شمار می‌آید.