مالیات بر ارزش افزوده گروه «ج» تا سال 92 اجرایی می‌شود

گروه بازرگانی - رییس شورای اصناف وزارت بازرگانی گفت: مالیات بر ارزش افزوده برای گروه الف و ب از ابتدای مهرماه در ۱۲ رسته صنفی اجرایی خواهد شد. به گفته حسن رادمرد، بر اساس تصمیم وزارتخانه‌های بازرگانی و اقتصاد و نمایندگان اصناف، سه سال مشوق مالیاتی برای گروه (ج) که ۷۵ درصد اصناف جزو این گروه محسوب می‌شوند، در نظر گرفته شده و پس از تکمیل دوره‌های آموزشی مربوطه، قانون مالیات بر ارزش افزوده در این گروه عملیاتی خواهد شد.

حسن رادمرد دیروز در نشست مشترک وزارتخانه‌های بازرگانی، اقتصاد و اصناف کشور با بیان اینکه «از هفته گذشته جلسات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده میان وزارتخانه‌های بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی و شورای اصناف کشور برگزار شده است تا بسترهای لازم برای اجرای این قانون بهتر از هر زمان دیگری فراهم شود» تصریح کرد: بر این اساس، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان وزارت بازرگانی، رییس شورای اصناف و سازمان امور مالیاتی به امضا رسیده تا در ۱۲ رسته صنفی به صورت توامان آموزش در حین اجرای قانون صورت گیرد.

رادمرد در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد تا اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده منجر به نارضایتی اصناف نشود؟ اظهار داشت: با توجه به اینکه روسای اتحادیه‌ها از اجرای این قانون رضایت دارند و تعامل خوبی نیز بر این اساس شکل گرفته است به نظر می‌رسد اجرا با کمترین مشکل مواجه شود.

وی در خصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای گروه (ج) نیز خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی حساسیت بسیاری روی اجرای این قانون در گروه (ج) دارد؛ چرا که ۷۵ درصد از واحدهای صنفی در این حیطه قرار می‌گیرند، این در حالی است که با توجه به اینکه کنترل بر روی خرید و فروش و سودهای این گروه وجود ندارد، قرار بر این شد که دستگاه‌های pos در این واحدهای صنفی نصب شود.

برخی رسانه‌ها از این اظهارات رادمرد چنین استنباط کردند که گویا قرار است مالیات بر ارزش افزوده گروه «ج» به مدت سه سال به تعویق افتد، اما رییس شورای اصناف در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد: اما براساس قانون، اخذ این نوع مالیات از گروه «ج» به مرور تا سال ۹۲ اجرایی خواهد شد.این مقام مسوول یادآور شد: از همان ابتدا موضوع اجرای مالیات بر ارزش افزوده اصناف طی یک دوره ۵ ساله و تا سال ۱۳۹۲ پیش‌بینی شده بود.