بررسی ممنوعیت واردات 1300 قلم کالای صنعتی و معدنی غیر‌ضروری

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه در بخش صنعت و معدن فهرست ۱۳۰۰ قلم کالای غیرضرور برای ممنوعیت واردات احصا‌شده است، از ابلاغیه ممنوعیت واردات ۲۰ قلم محصول کشاورزی غیرضروری خبر داد و گفت: برای ۴۰ قلم کالای دیگری که وزیر جهاد کشاورزی در نامه خود به وزیر بازرگانی به آنها اشاره کرده اما واردات آنها ممنوع نشده نیز مجوز واردات باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شود. بابک افقهی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه «ممنوعیت کالاهای کشاورزی بیش از این هم می‌تواند باشد و ما منتظر بسته‌های تکمیلی هستیم، تصریح کرد: این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی است و در بخش صنعت و معدن نیز ۱۳۰۰ کالای غیرضرور صنعتی توسط دستگاه مربوطه احصا‌شده است.»

به گفته افقهی «پیشنهاد افزایش تعرفه ۱۵محصول کشاورزی»، موضوع دیگری است که در نامه وزیر جهاد کشاورزی به وزیر بازرگانی مطرح شده است که برای اجرا باید به تصویب هیات دولت برسد. وی افزود: ۲۰ قلم کالایی که واردات آنها در حال حاضر ممنوع شده است،‌ عبارتند از: گوشت حیوانات از نوع گاو، تازه یا سرد کرده ـ گوشت حیوانات از نوع گاو، منجمد شده ـ تخم‌مرغ خوراکی ـ تخم‌مرغ پرندگان بدون پوست ـ عسل طبیعی ـ گندم و مخلوط گندم ـ برنج ـ پیاز ـ موسیر و سیر ـ تره‌فرنگی و سایر سبزیجات سیرگونه ـ میوه‌های سخت پوست، تازه یا خشک کرده ـ مرکبات تازه یا خشک کرده ـ انگور تازه یا خشک کرده ـ سیب، گلابی و به ـ زردآلو، گیلاس، آلبالو و هلو ـ کلیه میوه‌های تازه ـ میوه‌های نپخته و پخته شده؛ یعنی انواع کمپوت‌ها ـ میوه‌های محفوظ شده یا کنسروی ـ میوه‌های خشک شده ـ انواع پوست مرکبات یا پوست میوه‌های مختلف.

افقهی در ادامه در مورد تعداد کالاهایی کشاورزی که اکنون واردات آنها ممنوع شده است، گفت: براساس نامه وزیر جهاد کشاورزی در واقع ثبت سفارش واردات حدود ۲۰ قلم کالا ممنوع شده است.وی در مورد تفاوت در تعداد این اقلام با تعدادی که در نامه وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده بود، افزود: در متن نامه اشاره شده ۴۹ قلم کالا، اما مجموعا بیش از ۶۰ قلم کالا است؛ یعنی مثلا می‌گویند ردیف‌های تعرفه چند کالا که هرکدام از آنها شامل کالاهای مختلفی است. مثلا کلیه تعرفه‌های برنج خودش چند قلم محسوب می‌شود یا مثلا کنسانتره‌های میوه‌های مختلف. با همه اینها به طور کل ثبت سفارش ۲۰ قلم کالا از امروز ممنوع شده است.افقهی خاطرنشان کرد: در لیست وزارت جهاد کشاورزی صرفا برای این تعداد کالاها نوشته شده که باید مجوز دریافت کنند؛ اما ما برای همه کالاهای وارداتی محصولات کشاورزی اعلام کرده‌ایم که مجوز وزارت جهاد کشاورزی را باید دریافت کنند. چون احساس می‌کنیم این لیستی که وزارت جهاد کشاورزی فرستاده، لیست اولیه‌ است و از اصطلاح «برخی» استفاده شده است که نشان می‌دهد همه کالاها را دوستان برنامه‌ریزی می‌کنند که به ما اعلام کنند. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مدت زمانی برای این ممنوعیت اعلام شده است؟ افزود: در فهرست وزارت جهاد کشاورزی تا اطلاع ثانونی ثبت سفارش‌ آنها ممنوع شده است. در ضمن در این نامه حقوق ورودی برخی از کالاها هم اعلام شده است. معاون وزیر بازرگانی در ادامه اظهار کرد: اینها ظرفیت‌های جدید قانونی است که مجلس در پاسخ به مطالبات مردم و مقام معظم رهبری این ظرفیت را ایجاد کرده است تا جلوی واردات برخی کالاهای غیرضروری گرفته شود و امیدواریم هر ماه یک گزارش از نحوه عملکرد دستگاه‌ها در خصوص مدیریت واردات ارائه کنیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌های دیگر هم به‌مانند وزارت جهاد کشاورزی لیست‌هایی را اعلام خواهند کرد؟ گفت: در این مورد با وزارت جهاد کشاورزی کاملا هماهنگ هستیم و انتظار داریم که دو دستگاه بزرگ وزارتخانه‌های صنایع و بهداشت نیز این لیست را اعلام کنند. به گفته افقهی، هم‌اکنون شاید بیشترین ردیف تعرفه‌های وارداتی به وزارت صنایع مربوط باشد. وی خاطرنشان کرد: همکاران ما به صورت غیررسمی اعلام کردند که بیش از هزار و ۳۰۰ قلم کالاهای غیرضروری بخش صنعت و معدن را احصا کرده‌اند که این را رییس موسسه استاندارد به من اعلام کرده است و منتظر دریافت این لیست به صورت رسمی از سوی وزارت صنایع هستیم.

وی ادامه داد: در بخش وزارت بهداشت و درمان هم که بیش از هزار و ۳۲۵ نوع کالا اعم از تجهیزات پزشکی و مواد خوراکی و بهداشتی تحت پوشش این وزارتخانه هستند و شاید بخش عمده‌ای از کالاهایی که غیرضروری و زائد هستند در همین مجموعه باشند. در این مورد هم ما منتظر هستیم که چنانچه این وزارتخانه این فهرست را به ما اعلام کند، اقدام می‌کنیم.

افقهی در مورد اعلام ضوابط فنی برای واردات نیز اظهار کرد: بسیاری از وزارتخانه‌ها همچنان ضوابط فنی‌ای که سال‌ها قبل به ما اعلام کرده بودند را اعلام کرده‌اند و بعضی از وزارتخانه‌ها هم ضوابط فنی را اساسا اعلام نکردند.

وی در این مورد خاطرنشان کرد: این ضوابط فنی در اعمال مدیریت واردات بسیار راهگشا است. به طور مثال تعرفه کالایی مانند پسته برای ورود به ژاپن در نگاه اول خیلی راحت است؛ اما در عمل شرایط و ضوابط فنی‌ای که گذاشته‌اند از یک تعرفه بیش از ۵۰۰ درصدی هم سخت‌تر عمل می کند. در واقع این ضوابط فنی اجازه واردات هر کالایی را نمی‌دهد.

معاون وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه این ممنوعیت شامل کالاهایی می‌شود که غیرضروری هستند، افزود: برای بخشی از آن کالاهایی که نیمه ضروری یا ضروری است هم معتقد به تعریف شرایط ضوابط فنی برای آنها هستیم.

رییس سازمان توسعه تجارت در مورد حقوق ورودی جدید برخی از اقلامی که وزیر جهاد کشاورزی در نامه خود به آنها اشاره کرده بود، نیز یادآور شد: به استناد تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون بهره‌وری کشاورزی مبنی بر اینکه مسوولیت انتخاب ابزار تعرفه‌ای، تعیین سهمیه مقداری، زمان و مقدار تعرفه برای ورود کالاهای کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود، این وزارتخانه در کنار این ممنوعیت کالا، حقوق ورودی جدیدی را برای برخی از کالاها اعلام کرده که ما منتظر ابلاغ آن از سوی دولت هستیم که تعرفه این ۱۵ قلم کالا هم اعلام شود.

افقهی در پایان اظهار امیدواری کرد که دستگاه‌های دیگر نیز هرچه سریع‌تر فهرست کالاهای غیرضروری و ضوابط فنی را اعلام کنند.