توپ فوتبال در زمین اقتصاد

نفیسه آفرین‌زاد - تحلیلگران اقتصادی فیفا با بررسی میزان رشد اقتصاد و صنعت توریسم آفریقای جنوبی در طول برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰، ورود ۵/۳ میلیارد دلار سرمایه مستقیم به این کشور را پیش‌بینی کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بین‌المللی توریسم و گردشگری و سایت خبری «فیفا»، در طول کمتر از یک ماه برگزاری مسابقات جام جهانی در آفریقای جنوبی؛ یعنی از اول تا ۲۱ ماه ژوئن، ۶۸۲ هزار و ۳۱۷ گردشگر و بازدیدکننده خارجی وارد این کشور شده‌اند که اغلب این گردشگران از کشورهای انگلستان، آمریکا، آلمان، استرالیا، مکزیک، برزیل، فرانسه، هلند و آرژانتین بوده‌اند. در مدت مشابه سال گذشته ۵۴۱ هزار و ۶۵ گردشگر به آفریقای جنوبی رفتند.

در این میان، همزمان با اوج گرفتن و آغاز دور بعدی رقابت‌ها که حساسیت و هیجان بیشتری دارد، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که رشد صنعت توریسم در آفریقای جنوبی دو چندان شود.

تحلیلگران اقتصادی فیفا برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی را نقطه عطفی برای این کشور برشمرده‌اند؛ چرا که یکی از شاخص‌های عمده این دوره از مسابقات، استقبال قابل‌توجه کشورهای آمریکای لاتین از جمله مکزیک و برزیل از این مسابقات بوده که بی‌تردید سود اقتصادی هنگفتی را برای میزبان مسابقات به همراه خواهد داشت؛ روندی که طبق پیش‌بینی‌ها با حضور حداقل ۹۰۰ هزار نفر در «جشنواره هواداران» که در طول مسابقات جام جهانی توسط فیفا برگزار می‌شود و بیشترین درخواست‌ها برای حضور در این جشنواره از کشور مکزیک بوده، تشدید نیز خواهد شد.

بر اساس اعلام فیفا، رونق تجارت و کسب‌وکار در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی در آفریقای جنوبی، بسیار قابل‌توجه بوده است. از سوی دیگر صدور ویزا برای ورود حداقل ۱۲۰ هزار بازرگان به آفریقای جنوبی که بیش از ۵۰ درصد آنها از کشورهای انگلستان، آمریکا، استرالیا، فرانسه و برزیل هستند نیز زمینه‌ساز جذب سرمایه به این کشور خواهد شد. گفتنی است که دولت آفریقای جنوبی با کمک فیفا، جاذبه‌های گردشگری این کشور را از طریق ابزارهای مختلف تبلیغاتی از جمله بیلبورد، نشریات و تلویزیون معرفی می‌کند.

نظر به اقدامات انجام شده در راستای توسعه صنعت توریسم در طول برگزاری مسابقات جام جهانی در آفریقای جنوبی، کارشناسان تخمین زده‌اند که حداقل ۵/۳ میلیارد دلار سود مستقیم اقتصادی نصیب این کشور شود و رشد ۷/۳ درصدی صنعت توریسم در آفریقای جنوبی رقم خورد.

این نکته را هم باید در نظر داشت که صنعت توریسم در سال گذشته به دلیل پیامدهای ناشی از بحران مالی جهان، با ۴ درصد سقوط در شاخص‌های خود مواجه بوده است؛ اما اکنون پیش‌بینی می‌شود که صنعت گردشگری تا پایان سال ۲۰۱۰، ۳۳ درصد رشد در منطقه خاورمیانه، ۱۲ درصد رشد در منطقه آسیا و اقیانوسیه (عمدتا به واسطه برگزاری نمایشگاه جهانی اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای)، ۷ درصد رشد در قاره آفریقا، ۶ درصد رشد در قاره آمریکا و ۳/۰ درصد رشد در منطقه اتحادیه اروپا را تجربه کند.

در سال ۲۰۰۹ میلادی، ۳۴ درصد کارشناسان سازمان جهانی گردشگری شاخص‌های منفی در صنعت توریسم جهان را علامت‌گذاری کرده بودند که در سال‌جاری میلادی، این امر به علامت‌گذاری شاخص‌های «خوب» و «بسیار خوب» از سوی ۵۰ درصد کارشناسان سازمان مذکور تغییر روند داده است. در مجموع در ۴ ماه اول سال ۲۰۱۰ میلادی، ۲۵۸ میلیون گردشگر از مناطق مختلف جهان بازدید کرده‌اند؛ حال آنکه تعداد گردشگران در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۰۸ میلادی به ترتیب ۲۴۲ و ۲۶۴ میلیون نفر بوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد صدای ووووزلاهایی که استادیوم‌های آفریقای جنوبی را به لرزه درآورده، در عالم اقتصاد هم شنیده شده است.