سند نمایشگاه بین‌المللی به نام سازمان توسعه تجارت است

رییس سازمان توسعه تجارت می‌گوید: براساس اسناد موجود در وزارت بازرگانی تمام اموال و زمین‌های موجود در محوطه‌های نمایشگاه بین‌المللی متعلق به سازمان توسعه تجارت ایران است. به گفته بابک افقهی در پی دعوای حقوقی در مورد مالکیت نمایشگاه بین‌المللی، دادگاه اساسا شرکت‌ سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی را برای طرف دعوا به رسمیت نشناخته و رای را برای سازمان توسعه تجارت ایران صادر کرد.

افقهی با تاکید بر اینکه براساس اسناد، محوطه‌های نمایشگاه متعلق به سازمان توسعه تجارت است، افزود: ما نمی‌دانیم چرا می‌خواهند آن را به نام نمایشگاه واگذار کنند؟

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، معاون وزیر بازرگانی معتقد است، تا مشخص نشدن حدود و ثغور نمایشگاه و اینکه زمین‌ها، عرصه و اعیان آن متعلق به چه کسی است،‌ اساسا بحث بر سر موضوع واگذاری خبط محض است.

وی با تصریح اینکه اخیرا متصرفی برای یکی از شش زمین‌ نمایشگاه پیدا شده بود که پس از مراجعه به دادگاه رای به نفع سازمان توسعه تجارت صادر شده، افزود: سند هر شش زمین برای سازمان توسعه تجارت است و چیزی به نام شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی از اول وجود خارجی نداشته است.

به اعتقاد افقهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی امتیازاتی در مورد زمین‌های پرند و مقداری مالکیت اعیانی دارد در کنار این، خود برند شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی و عضویت آن در مجامع بین‌المللی نیز امتیازی برای این شرکت محسوب می‌شود.

رییس هیات‌مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در پاسخ به این سوال که آیا این نمایشگاه می‌تواند از لیست واگذاری‌ خارج شود؟ اظهار کرد: آن را دیگر بنده نباید تشخیص بدهم. بنده می‌گویم از منظر حقوقی آنچه تحت عنوان نمایشگاه‌ بین‌المللی وجود دارد قانونا و براساس اسناد مربوط به نام سازمان توسعه تجارت است. بحث واگذاری دیگر در اختیار دولت است که با توجه به این‌که ما علاقه‌مند به توسعه صادرات غیرنفتی و گسترش بخش خصوصی هستیم، این چنین فضایی در مرکز تهران را چه می‌خواهد کند؟

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه در مورد نظر شخصی خود در مورد این واگذاری نیز تصریح کرد: ‌من در مورد تغییر کاربری نمایشگاه نگران هستم. موقعیت نمایشگاه خیلی خوب است و شاید هر آدمی را به کاری تجاری یا ساختمان‌سازی در این محوطه وسوسه کند. بسیار نگرانم که اگر به غیر از اهل خود واگذار شود، از کارکرد خودش خارج شود.

وی همچنین از مشارکت بخش خصوصی در مدیریت نمایشگاه خبر داد و یادآور شد: هم‌اکنون تقریبا نمایشگاه توسط بخش خصوصی بهره‌برداری می‌شود و ما در نظر داریم که بخش خصوصی را دخیل در مدیریت نمایشگاه کنیم از این رو نمایندگانی از اتاق بازرگانی و تعاون ایران را در هیات‌مدیره انتخاب خواهیم کرد که با وزیر بازرگانی به عنوان اعضای هیات‌مدیره جدید نمایشگاه منصوب خواهند شد که در واقع نمایشگاه هم توسط بخش خصوصی مدیریت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عبارتی با این اقدام به جای اینکه کل مدیریت را با یک ابهام واگذار کنیم که معلوم نیست چه از آن در خواهد آمد، خود بخش خصوصی را وارد مدیریت نمایشگاه می‌کنیم.

پیش از این وزیر بازرگانی تاکید کرده بود که حاکمیت نمایشگاه بین‌المللی واگذار نخواهد شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط فعلی نمایشگاه به صورت تمام و کمال واگذار نخواهد شد. اتاق‌های بازرگانی و تعاون پیش از این آمادگی خود را برای خریداری این نمایشگاه اعلام کرده بودند.