فروش ارزان‌تر کالا‌ها
گروه بازرگانی - آمار سازمان تجارت جهانی نشان می‌دهد که صادرات و واردات کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا (آ سه آن) در سال 2009 به ترتیب 18 و 23 درصد کاهش یافته است.

با این حال، سرپرست دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت از رشد ۱۰ درصدی ارزش صادرات ایران به کشورهای (آ سه آن) در سال گذشته خبر داد. در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار کالا از ایران به کشورهای مذکور صادر شده که این میزان در سال ۱۳۸۷، ۹۱۴ میلیون دلار بوده است.
به گفته امیر طالبی، میزان صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته از نظر وزنی به کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا با 31 درصد رشد به یک میلیون و 665 هزار تن رسیده است.
طالبی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت ایران با امضای موافقتنامه‌های تجاری و بازرگانی متعدد با کشورهای آ سه آن و پیگیری اجرای آن و همچنین برنامه‌ریزی گسترده برای حضور فیزیکی اعم از اعزام رایزنان بازرگانی، اعزام هیات‌های تجاری و بازاریابی و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، بستر لازم را برای حضور بخش خصوصی کشورمان در این بازار فراهم کرده است.
به گفته وی، عمده‌ترین اقلام صادراتی ایران به این منطقه شامل فرآورده‌های پتروشیمی، مرکبات، فرش، پسته، مواد غذایی (به ویژه با برند حلال) و گیاهان دارویی بوده است.
اتحادیه ملت‌های جنوب شرقی آسیا (Association Of South-East Asian Nations (ASEAN)) در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده است. مقر اصلی اتحادیه در جاکارتا قرار دارد و کشورهایی چون اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند، ویتنام، کامبوج، لائوس و میانمار از اعضای اصلی این سازمان هستند.
6/3 میلیارد دلار کالا به اکو صادر شد
از سوی دیگر، مدیرکل دفتر بازرگانی اروپا و آمریکا و سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید: صادرات کالاهای غیرنفتی ایران (بدون احتساب میعانات گازی) در سال ۱۳۸۸ به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) ۲۵ درصد رشد داشته است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران، عبدالحمید اسدیان افزود: صادرات غیرنفتی کشور به اکو از دو میلیارد و 447 میلیون دلار در سال 1387 به سه میلیارد و 69 میلیون دلار در سال گذشته رسید.
وی اظهار داشت: میزان صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۸۷ به کشورهای سازمان همکاری‌های اقتصادی از نظر وزنی سه میلیون و ۲۶۱ هزار تن بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته به ۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تن رسید.
سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در ابتدا با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر و با هدف توسعه مناسبات اقتصادی برای ارتقای سطح رفاه مردم منطقه در سال 1363 تاسیس شد و کشورهای افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در 1371 به این سازمان ملحق شدند.
آ سه آن، چین و هند
در این بین، روند فعالیت تجاری دو کشور هند و چین که از شرکای اصلی گروه «آ سه آن» محسوب می‌شوند نیز شایان توجه است.
به گزارش نشریه اقتصادی تایم، ده عضو
«آ سه آن» در مبادلات تجاری آزاد با هندوستان گام‌های موثر و موفقی برداشته‌اند. دولت هندوستان توانسته در بخش‌های خدمات و سرمایه‌گذاری تجاری، نیازهای کشورش را از طریق ارتباط با آ سه آن برطرف کند.
این در حالی است که «آ سه آن» نیز از مجموع کشورهای عضو خود خواسته است که به مبادلات تجاری مستقل با هندوستان بپردازند؛ اگرچه درخواست این کشور نسبت به ایجاد زمینه قانونی لازم برای گسترش فعالیت مشترک تجار هندی با «آ سه آن» هنوز از سوی مقامات «آ سه آن» مورد پذیرش قرار نگرفته و این نیز در حالی است که دولت هند همواره این درخواست را مطرح کرده است که در بخش‌هایی چون پزشکی، سلامت، آموزشی و معماری، توافقات تجاری مشترک با کشورهای عضو «آ سه آن» داشته باشد.
از این رو، تجار هندوستان مصمم شده‌اند که خود به‌صورت مستقل با کشورهایی چون سنگاپور، مالزی و تایلند توافقات تجاری برقرار کنند؛ ضمن اینکه برقراری این توافقات مشترک با سایر اعضای «آ سه آن» نیز در دستور کار مقامات هندی قرار گرفته است؛ اگرچه به گفته کارشناسان، عدم تمایل برخی از این کشورها برای برقراری تعاملات به‌رغم اصرار مقامات هندی نسبت به این موضوع، از قدرت چانه‌زنی هندوستان در این حوزه کاسته است.
از این رو، برای بررسی زمینه‌های همکاری متقابل، مقرر شده است که مقامات ارشد مرتبط با موضوع، نشستی را در سال جاری میلادی در کوآلالامپور با حضور مقامات
«آ سه آن» برگزار کنند که در این نشست تعرفه‌بندی انواع کالاهایی که می‌تواند در توافقات تجاری هندوستان با کشورهای عضو «آ سه آن» از جمله سنگاپور، مالزی و تایلند مورد تبادل قرار گیرد، بررسی خواهد شد.
در مورد وضعیت چین در گروه «آسه‌آن» و مبادلات تجاری این کشور با اعضای «آسه‌آن» نیز، نشریه «جاکارتا پست»، براساس اطلاعات آماری جمع‌آوری شده در دو ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی، اعلام کرده است که تنها ۳۰ درصد از کالاهای وارداتی از چین تحت عنوان توافق تجاری آزاد چین «آسه‌آن» (ACFTA) به ثبت رسیده‌اند و براساس همین اطلاعات، اغلب واردکنندگان کالاهای چینی نیز تمایلی به پیروی از مسیر مشخص شده در این زمینه ندارند.
به گفته سوسی‌وی‌جونو، مدیر اطلاع‌رسانی سازمان عوارض گمرکی و مالیاتی چین، این عدم‌تمایل عمدتا از این واقعیت نشات می‌گیرد که مشوق‌های تجاری توافق تجاری آزاد (FTA) در «آسه‌آن» از جذابیت لازم برای تجار برخوردار نیستند و این در حالی است که مالیات بر واردات برخی محصولات تجاری نیز از سال 2005 به بعد، برداشته شد.
در عین حال کارشناسان اذعان کرده‌اند که راه‌اندازی تجارت آزاد، تاثیرات بسیار ناخوشایندی بر روند معاملات تجاری برخی اقلام الکترونیکی از جمله کامپیوتر بر جای گذاشته است.
اگرچه قابل‌توجه است که براساس اطلاعات آماری، واردات کالا از چین به کشورهای آسه‌آن در دو ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی به 79/2 میلیارد دلار رسید که نسبت به رقم 8/1 میلیارد دلاری واردات در مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به 50 درصد افزایش نشان می‌دهد.