مالیات ستانی از اصناف نظام‌مند می‌شود

کارگروه بررسی و حل مشکلات اصناف، موضوع نظام‌مند کردن اخذ مالیات از اصناف را پیگیری می‌کند. به گزارس «شابا»، کارگروه بررسی و حل مشکلات اصناف به ریاست وزیر بازرگانی و نمایندگانی از چهار وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی، کشور، رفاه و تامین اجتماعی، کار و امور اجتماعی و رییس کل بانک مرکزی در وزارت بازرگانی تشکیل شد.

بر اساس مصوبات این کارگروه، دستورالعمل تعیین مالیات عملکرد صنوف توسط اتحادیه‌‌های صنفی به کمیته‌ای مرکب از نمایندگان وزارت بازرگانی، سازمان امور مالیاتی کشور، شورای اصناف کشور، مجامع امور صنفی تهران محول شده و این کمیته موظف است حداکثر تا پایان بهمن سال جاری، دستور‌العمل نحوه تعیین وصول مالیات شغلی واحدهای صنفی، توسط اتحادیه‌های صنفی را تهیه و برای اجرا به ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها و اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی و سازمان‌های بازرگانی استان‌ها ابلاغ کند. بنا به این گزارش، سازمان امور مالیاتی کشور باید ترتیبی اتخاذ کند که در سال جاری مالیات شغلی دو سال قبل اصناف کشور را به تفکیک اتحادیه‌های صنفی و براساس فهرستی که از سوی اتحادیه‌ها به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود، اعلام کند.

همچنین شورای اصناف کشور باید تمهیدات لازم را به منظور اجرای ماده ۷۱ قانون نظام صنفی مبنی بر تجهیز واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش یا دستگاه توزین دیجیتالی با همکاری اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی به عمل آورد. سازمان امور مالیاتی موظف است که هزینه‌های خرید و نصب صندوق مکانیزه فروش یا دستگاه توزین دیجیتال توسط اصناف را از درآمد مشمول مالیاتی آنان کسر کند.

در ادامه این گزارش آمده است سازمان امور مالیاتی، باید همه ساله یک در هزار درآمد مشمولی مالیات قطعی‌شده اصناف را با توجه به تبصره ۲ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌ها در بودجه سنواتی منظور کند تا توسط شورای اصناف کشور در اختیار اتحادیه‌هایی که نسبت به تعیین مالیات اعضای خود اقدام کرده‌اند، قرار گیرد.بر اساس یکی دیگر از مصوبات این کارگروه، کمیته‌ای مرکب از نمایندگان وزارت کشور‌، بازرگانی و شورای اصناف کشور وضعیت آژانس‌های تاکسی تلفنی کشور، را بررسی و ساماندهی خواهند کرد.

اصناف کشور طی چند ماه گذشته خواستار تعیین وضعیت مالیاتی خود شده بودند که در این میان معافیت مالیاتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هنوز تعیین تکلیف نشده است.