تقدیر نهاوندیان از پروفسور مشکوه

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ پروفسور مشکوه در حقیقت بنیانگذار آموزش اقتصادی اسلامی در ایران بود. محمد نهاوندیان در حاشیه مراسم چهلمین روز درگذشت پروفسور سیدمحمد مشکوه، معمار آموزش نوین اقتصاد در ایران در گفت‌وگو با «فارس» افزود: ما افتخار می‌کنیم شاگرد مرحوم دکتر مشکوه هستیم، این از عناصر منفی فرهنگ ما است که قدر بزرگان را در زمان زندگی نمی‌دانیم. رییس اتاق بازرگانی ایران با ذکر خاطره‌ای، خاطرنشان کرد: سال ۱۳۵۴ ایشان رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بود و بنده شاگرد وی بودم. در فضای دانشجویی آن زمان گرایش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی وجود داشت که به ایشان پیشنهاد شد، با توجه به تبلیغات گسترده جریان مارکسیستی انصاف حکم می‌کند که اقتصاد اسلامی نیز در دانشکده آموزش داده شود. نهاوندیان افزود: در حالی که علوم اقتصادی متعارف آن زمان بر مبنای نگاه سرمایه‌داری تنظیم شده بود به رغم جو غالب و نظر منفی رژیم حاکم به مباحث اسلامی به پیشنهاد ایشان، مقرر شد استادان مطرحی از دانشگاه، اقتصاد اسلامی را در کنار مباحث متعارف اقتصاد به دانشجویان عرضه کنند.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ابتدا مقرر شد از کسی به عنوان استاد اقتصاد اسلامی دعوت شود که اعتبار دانشگاهی داشته باشد، در این رابطه با افرادی مانند مرحوم شهید بهشتی، شهید مطهری، باهنر و علامه جعفری صحبت شد که از میان این استادان مرحوم مطهری رتبه دانشگاهی داشت و از ایشان برای تدریس مباحث اقتصاد اسلامی دعوت شد که ایشان نیز با آن پیشنهاد موافقت کردند. نهاوندیان افزود: مرحوم دکتر مشکوه معتقد بود قبل از اینکه مباحث در کلاس رسما ارائه شود لازم است در حضور عده‌ای از متخصصان امر مورد بحث و تحلیل قرار گیرد، از این رو جلسه شورای تحقیقات اقتصادی اسلامی در منزل ایشان تشکیل شد و استادانی مانند دکتر نمازی، دکتر صالح‌پور، دکتر عباس میرآخور و دو نفر از دانشجویان آن زمان و دکتر پهلوان از استادان دانشکده الهیات دانشگاه تهران در این شورای تحقیقاتی حضور پیدا کردند.

نهاوندیان افزود: در آن زمان کارهای با برکتی حول محور نقد و تحلیل مکاتب اقتصادی جهان برگزار و نظرگاه اسلام در مورد موضوعات مهم آن مکاتب ارائه شد.

نهاوندیان افزود: ای کاش می‌توانستیم در دوره حیات ایشان قدرشناسی شایسته‌تری داشته باشیم، اما حیات معنوی دکتر مشکوه تازه شروع شده است.

سید محمد مشکوه، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) بود که در سن ۸۲ سالگی در تهران بدرود حیات گفت. پروفسور مشکوه صاحب تالیفات بسیار دانشگاهی است که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «پول»، «بانک»، «ارز»، «مبانی علم اقتصاد»، «تجارت بین‌الملل»، «مسائل مالی و ارزی بین‌المللی» و ... و نیز هدایت صدها پایان نامه دکترا و هزاران پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد نام برد.