دستورالعمل اجرایی ثبت سفارش به مناطق آزاد ابلاغ شد

گروه بازرگانی - فرآیند کامل ثبت سفارش واردات کالا به سازمان‌های مناطق آزاد کشور تفویض اختیار شد. حسین سلطانی‌نیا، نماینده تام‌الاختیار وزارت بازرگانی با اعلام این مطلب افزود: دستورالعمل اجرایی مربوطه با هماهنگی دبیرخانه ستاد طرح ملی ساماندهی و همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و حوزه مشاورت رییس‌جمهوری در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تهیه و به تمام مناطق آزاد ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: این اقدام برای تسهیل امور تجاری و بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری مناطق آزاد کشور و جایگزینی این مناطق با دیگر مراکز واسطه‌ای کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه واردات، پردازش و صادرات مجدد کالا صورت می‌گیرد.

به گفته سلطانی‌نیا، سازمان‌های مناطق آزاد مکلفند ظرف حداکثر ۱۰ روز پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی با هماهنگی دبیرخانه ستاد طرح ملی ساماندهی نسبت به معرفی نمایندگان خود به سازمان توسعه تجارت ایران برای تشریفات اداری، تفویض اختیار، ثبت سفارش و هماهنگی برای آشنایی با نرم‌افزار اجرایی ثبتارش و دریافت گذرواژه (Password) مربوطه و آموزش مقررات صادرات و واردات مرتبط با ثبت سفارش اقدام کنند.

مشاور و نماینده تام‌الاختیار وزیر بازرگانی در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: تمام اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی واردات کالا می‌توانند با بهره‌برداری از تسهیلات موضوع این دستورالعمل با مراجعه به سازمان‌های مناطق آزاد نسبت به انجام ثبت سفارش واردات کالای مورد درخواست خود اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: ثبت سفارش شامل کالاهایی است که متقاضی قصد واردات آنها از خارج به نقاط مختلف کشور (سرزمین اصلی) به صورت مستقیم یا از طریق مناطق آزاد را دارد.

وی یادآور شد: واردات کالا از خارج از کشور به مقصد نهایی منطقه آزاد از شمول دستورالعمل یادشده مستثنی بوده و تابع قانون و مقررات مناطق آزاد است.

سلطانی‌نیا عملیات ثبت سفارش کالا موضوع بند ۲ این دستورالعمل را بر اساس ضوابط و مقررات ناظر بر ثبت سفارش واردات کالا در کشور اعلام کرد.

وی ادامه داد: سازمان‌های مناطق آزاد مکلفند تمهیدات، امکانات، تجهیزات و فضای اداری مناسب برای انجام فرآیند ثبت سفارش واردات کالا در مناطق آزاد را فراهم کنند.

مشاور وزیر و نماینده تام‌الاختیار وزارت بازرگانی در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: گمرکات اجرایی کشور مکلف به پذیرش اسناد ثبت سفارش واردات کالا به مقصد سرزمین اصلی از طریق مناطق آزاد کشور هستند. همچنین سازمان‌های مناطق آزاد موظفند عملکرد آمار ماهانه واردات، صادرات و صادرات مجدد خود را به طور منظم و مستمر به سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کنند.

سلطانی‌نیا خاطرنشان کرد: نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران (دبیر خانه ستاد طرح ملی ساماندهی) مستقر در مناطق آزاد کشور در چارچوب شیوه‌نامه‌ای که از طرف دفتر مقررات صادرات و واردات ابلاغ می‌شود بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت داشته و گزارش عملکرد و نقاط قوت و ضعف آن را هر سه ماه یکبار ارائه خواهند کرد.

وی تاکید کرد: مسوولیت رعایت تمام قوانین و مقررات مربوط به ثبت سفارش واردات کالا به عهده بالاترین مقام مسوول منطقه آزاد است.