پنج مرکز تجاری ایران در چین راه‌اندازی می‌شود

گروه بازرگانی - وقتی نامش را در اینترنت جست‌وجو می‌کنی، انواع لقب‌ها و سمت‌های مربوط و منسوب به بازار و بخش خصوصی بر تصویر حک می‌شوند. القابی مثل «حاجی ترانسفر»، «مردی با چهارصدمیلیون دلار ثروت»، «سلطان زیره و پسته ایران»، «عضو تاجرپیشه اتاق پایتخت» و یا «امپراتور» که خودش قبلا در مصاحبه‌ای خود را با همین یک کلمه توصیف کرده بود، اما با وجود این او در این گفت‌وگو نه خود را سلطان معرفی کرد و نه امپراتور، بلکه تنها گفت که یک صادرکننده یا یک کسبه کوچک است. عسگر اولادی همان تاجری است که پسته ایران را در شرق و غرب عالم با نام او و شرکت حساس می‌شناسند و علاوه بر این، زیره، خشکبار، میگو و خاویار نیز صادر می‌کند.

عسگراولادی اکنون بر کرسی ریاست چندین اتاق مشترک مهم تکیه زده است. او رییس اتاق مشترک ایران و چین هم هست؛ همان کشوری که در روزهای اخیر بیش از ۱۸۰ مسلمان اویغور به دلیل سرکوب نیروهای دولتی در یکی از مناطقش کشته شده‌اند. با این حال عسگراولادی ترجیح می‌دهد همچنان جانب تجارت را نگه دارد و اشاره ای به این واقعه تاسف‌برانگیز نکند. او روابط تجاری ایران و چین را به شرط ثبات اقتصادی، ۲۸میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در پایان برنامه پنجم حجم آن به ۵۰میلیارد دلار می‌رسد.

او در گفت‌وگو با «ایسنا» همچنین از تاسیس پنج مرکز تجاری ایران در چین خبر داد که قرارداد تاسیس اولین مرکز تجاری ایران در چین منعقد شده است.

اما این روزها واردات فرش دستباف چینی بیش از ۳میلیون بافنده کشور را نگران کرده است. عسگراولادی هرچند خواستار حمایت بیشتر از صنعت فرش ایران شد، اما عنوان کرد که واردات فرش به ایران منع قانونی ندارد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین متذکر شد: با وجود تعرفه ۵۰درصدی فرش، فرش‌ ایرانی نمی‌تواند با فرش چینی رقابت کند و قیمت تمام شده فرش ایرانی بیشتر از فرش چینی است.

وی در مورد روابط تجاری ایران و روسیه نیز مبادله تجاری این دو کشور را سه‌میلیارد و ۵۹۰‌میلیون دلار اعلام کرد و از افزایش ۱۵۰‌میلیون دلاری صادرات ایران به کشور روسیه خبر داد.

افزایش سالانه پنج‌درصد در حجم تبادل تجاری ایران و روسیه در برنامه پنجم نیز خبر دیگری بود که او در مورد روابط تجاری ایران و روسیه داد.

اما در مورد روابط تجاری ایران و استرالیا عسگراولادی آنچنان خبر مطلوبی نداد و عنوان کرد که تبادلات تجاری ایران و استرالیا در ۱۰ سال اخیر رشد منفی داشته است.

این عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: نخستین مرکز تجاری ایران در شانگهای، دومین مرکز طی چهار ماه آینده در شهر پکن و سومین مرکز در سینکیانگ، چهارمین مرکز در هنگ‌کنگ و پنجمین مرکز تجاری ایران در گوانجو راه‌اندازی خواهد شد.