افزایش قیمت‌ها دلایل جهانی دارد

گروه بازرگانی- طرح ساماندهی بازار مرکبات اگرچه جزو طرح‌های ابداعی و فراگیر وزارت بازرگانی بود و امید به تنظیم بازار را در سال گذشته به وجود آورد، اما از آن جا که شبکه توزیع و فروش همچنان ساز کهن را می‌زند و روابط‌ پیچیده آن به سادگی تشخیص داده نمی‌شود، به نتایج مورد نظر یا نرسیده اگر هم رسید چنان نبود که انتظار می‌رفت تا جایی که گفته می‌شود پرتقال و سیب دولتی که در نیمه دوم اسفند ماه و ایام نوروز برای فروش با قیمت مشخص در اختیار میوه‌فروشان قرار داده می‌شد عمدتا توسط آنها انبار شد تا مدتی بعد با قیمت آزاد و البته دوچندان به دست مصرف‌کنندگان رسد! وزیر بازرگانی دیروز در گفت‌وگو با ایسنا دلایل گرانی میوه و دیگر اقلام مصرفی را بیان کرد. به گفته میرکاظمی، فعالیت کارگروه طرح ذخیره‌سازی و توزیع مرکبات از خرداد ماه سال گذشته با انتخاب مباشران خرید ذخیره‌سازی بخش‌خصوصی و معرفی آنان به بانک آغاز شد که در نهایت نیز با توجه به حساسیت تامین مرکبات در نوروز امسال به دلیل سرمازدگی مرکبات در استان گیلان،‌ مازندران و بخشی از گلستان، ذخیره‌سازی از سوی بخش‌خصوصی در کنار کنترل کیفیت، بازرسی کالا و نیز نظارت کامل از سوی وزارت بازرگانی به موقع انجام گرفت.

وزیر بازرگانی تصریح کرد: کنترل و نظارت بر نحوه اجرای طرح مذکور از سوی شرکت بازرسی و کنترل کیفیت (IGI) انجام گرفت به طوری که مبادی تامین مرکبات از سوی بخش‌خصوصی، پس از کنترل کیفیت پلمپ و سپس اطلاعات کامل آن روی نرم‌افزار سیستم مدیریت توزیع کالا روی شبکه (GDMS) منتقل و در انتها نیز از سوی مقصد اعلام وصول می‌شد و به این ترتیب جابه‌جایی بارها خارج از شبکه امکان‌پذیر نبود و در مقصد نیز از سوی شرکت بازرسی و کنترل کیفیت فک پلمپ صورت می‌گرفت.

به‌ گفته‌ میرکاظمی اعمال این نظارت موجب کاهش زمان مورد نیاز برای کنترل و نظارت شد و از توزیع میوه‌های ذخیره‌ شده در خارج از شبکه توزیع جلوگیری کرد.

میرکاظمی ادامه داد: وزارت بازرگانی علاوه بر اجرای طرح ذخیره‌سازی مرکبات همانند دو سال قبل از ابزار تعرفه نیز استفاده کرد و با کاهش تعرفه واردات میوه در ۱۵ بهمن در زمانی که محصولی در دست کشاورزان نیست از ابزار تنظیم بازار استفاده شد که نتایج اثربخشی را در چند سال اخیر در پی داشته است.

وزیر بازرگانی گفت: استفاده به موقع از ابزار تعرفه در زمینه مرکبات علاوه بر جلوگیری از شکل‌گیری انحصار بیانگر روند مطلوب صادرات آن بوده است به طوری که براساس آمار ۱۱ ماهه سال گذشته در مجموع ۱۲۷هزار تن سیب و مرکبات وارد کشور شده در حالی که صادرات آن بیش از ۲۳۷هزار تن بوده است.

میرکاظمی همچنین با اشاره به همکاری اندک سیستم بانکی برای تامین مالی اجرای طرح ذخیره‌سازی مرکبات از سوی بخش‌خصوصی اظهار کرد: در این طرح تنها ۳۰ درصد از بخش خصوصی موفق به دریافت تسهیلات بانکی شدند اما با این وجود تشکل‌های مردمی و اصناف مشارکت مطلوب‌تری داشتند به طوری که ۲۱هزار و ۸۰۰ غرفه صنوف در توزیع و عرضه انواع کالاها، میوه، مواد غذایی، خشکبار و پوشاک حضور یافتند.

وی عنوان کرد: آمار نشان می‌دهد که قیمت اقلام مواد غذایی در پایان سال قبل روند افزایشی نداشته که علت اصلی آن نیز عرضه مستقیم و برپایی نمایشگاه‌های مختلف کالایی بوده است.

وزیر بازرگانی در ادامه تغییر عوامل تولید از جمله افزایش دستمزد، نوسانات قیمت مواد اولیه و نیز تاثیر افزایش قیمت جهانی برخی مواد اولیه و سایر دلایل ساختاری از جمله نقدینگی و بهره‌وری و دیگر موارد را از دلایل اصلی تاثیرگذار در رشد قیمت‌ها و نیز تنظیم نشدن بازار برشمرد و افزود: تغییر عوامل تولید تاثیر مستقیم در افزایش قیمت تمام شده کالاها در پی دارد برای مثال ماده اولیه روغن که پیش از این به قیمت هر تن ۴۸۰دلار وارد شد در حال حاضر با افزایش قیمت جهانی به ۱۶۰۰دلار در تن رسیده است یا با آزاد شدن قیمت محصولات پتروشیمی هزینه بسته‌بندی نایلونی و پلاستیکی افزایش یافته و در قیمت نهایی محصول تاثیر مستقیم خواهد داشت، بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت روغنی که به یک‌باره گران شده به قیمت قبلی باز گردد؛ بنابراین معتقدم بخشی از افزایش‌ قیمت‌ها با تنظیم بازار قابل کنترل نیست.

وزیر بازرگانی افزایش قیمت بسیاری از مواد غذایی در سال گذشته را بی‌سابقه توصیف کرد و افزایش قیمت نفت، حمل و نقل دریایی، کاهش ارزش دلار در برابر یورو، تهیه سوخت از روغن و جایگزینی سایر کالاها، عرضه‌ اندک برخی محصولات و نیز ورود هند و چین به بازار مصرف برخی کالاها را از دلایل اصلی تاثیرگذار در رشد قیمت‌ها‌ی جهانی برشمرد.

الیاس نادران : وزارت بازرگانی دلیل واردات میوه را توضیح دهد

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت بازرگانی درباره واردات میوه و مواد خوراکی از منابع حساب ذخیره ارزی توضیح دهد.

الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سوال مشترک وی و احمد توکلی از وزیر بازرگانی، افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده، وزارت بازرگانی از منابع حساب ذخیره‌ ارزی اجازه‌ ورود برخی مواد خوراکی را داده است که باید در کمیسیون مربوطه دلایل این امر مورد بررسی قرار گیرد که در مجموع آیا این اتفاق رخ داده است یا خیر؟

وی با بیان این که واردات میوه نیز در شب عید صورت گرفته است و باید در این راستا نیز بررسی‌های لازم صورت گیرد، گفت: ساماندهی بازار باید به گونه‌ای انجام شود که باغداران، کشاورزان و زارعان به عنوان تولیدکننده داخلی آسیب نبینند؛ همچنین منبع تامین مالی این واردات برای ما جای سوال داشت که مجوز این واردات نیز از کدام مرجع صادر شده است و سیاست‌های اتخاذ شده بر چه مبنایی بوده است؟ بنابراین از وزیر مربوطه درخواست کردیم تا به این سوالات پاسخ دهند.

نماینده‌ مردم تهران در خانه‌ ملت، تصریح کرد: سوال مربوطه به وزارت بازرگانی ارائه شده و قرار است که این وزارتخانه اسناد و مدارک خود را به مجلس ارائه دهد.