وزیر بازرگانی در سومین نشست کمیته مشترک تجاری با ترکیه خواستار ایجاد شعب بانک‌های ترکیه‌ای در ایران برای استفاده از ارزهای ملی دو کشور شد.

در سومین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و ترکیه که با حضور وزرای بازرگانی دوطرف برگزار گردید، مقرر شد برای رسیدن به این هدف تلاش‌های متقابلی صورت گیرد. همچنین دو طرف تمایل خود را در برقراری سیستم تجارت ترجیحی بین تهران و آنکارا اعلام کرده و بر اجرای موافقت‌نامه (ECOTA) تاکید کردند.

همچنین توافق شد طرفین در نمایشگاه‌هایی که قرار است در سال ۲۰۰۸ در شهرهای ازمیر، غازیان تب، طرابوزان،‌ ازر روم، تهران و تبریز برگزار شود، ‌شرکت کنند. در عین حال طی این نشست تاکید شد تا زمانی که مشکلات شرکت‌های بخش‌خصوصی در هر دو کشور حل نشود، همکاری‌های لازم و حمایت‌های اولیه جهت دستیابی به راه‌حل‌های دوستانه ادامه یابد. دو طرف از سوی دیگر ضمن ابراز رضایت از همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با موسسه صنایع کوچک و متوسط ترکیه (KOSGES) بر توسعه همکاری‌ها در این زمینه تاکید کردند.

ارتقای سطح روابط بانکی موجود بین موسسات بانکی و مالی دو کشور، همکاری بیشتر بانک‌های مرکزی دو کشور، نقش خطوط اعتباری در توسعه همکاری‌های دو کشور و توسعه همکاری میان اگزیم بانک ترکیه و صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک توسعه صادرات ایران از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

همچنین ایران پیشنهاد استفاده از ارزهای ملی دو کشور در روابط تجار او کشور را مطرح کرد که مقرر شد بررسی‌های کارشناسی در این زمینه صورت پذیرد.

در سومین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و ترکیه، همچنین در زمینه صدور کالاهای کشاورزی و مجوزهای قرنطینه‌ای و مشکلات مراکز تجاری مرزی، اصلاح زیرساخت فیزیکی و اداری سیستم تجارت مرزی موجود، ارتقای گمرک اسن دره و بهبود جاده منتهی به این گمرک در داخل ترکیه و ارتقای درجه گمرکس آن و پیگیری موضوع افزایش کار گمرکات ترکیه در مرزهای ایران و حمل‌ونقل بار بین دو کشور و اتمام جاده مواصلاتی خوی - رازی تبادل نظر شد.