رقم ابهام‌انگیز صادرات میعانات گازی

دنیای اقتصاد- براساس آمار گمرک، صادرات غیرنفتی با ۶/۱۲درصد افزایش به ۲۹میلیارد دلار و واردات با ۱۰درصد افزایش به ۱۰میلیارد دلار در ۸ماه ۸۶ رسید. صادرات میعانات گازی که در ۷ماه حدود ۵میلیارد دلار بود، در پایان ۸ماه نیز حول همین رقم اعلام شده است. گزارش تجارت خارجی کشور در ۸ ماه نخست سال ۸۶

۲۹ میلیارد دلار واردات، ۱۰ میلیارد دلار صادرات

گروه بازرگانی‌- طی هشت‌ماهه نخست سال‌جاری ۱۰‌میلیارد و ۴‌میلیون دلار انواع کالای ‌غیر‌نفتی از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶/۱۲‌درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر در همین مدت ۲۶‌میلیون و ۳۵‌هزار تن کالا به ارزش ۲۹‌میلیارد و ۲۸۰‌میلیون دلار وارد کشور شده که اگر این آمار را با مدت مشابه در سال گذشته بسنجیم نشانگر رشد ۴‌درصدی و ۹/۹‌درصدی از نظر وزن و ارزش است.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، وزن کالاهای صادر شده در این مدت ۲۱‌میلیون و ۲۵۰‌هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/۱۱‌درصد رشد داشت. وزن و ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی در هشت‌ماهه اول سال گذشته ۱۸‌میلیون و ۹۸۰‌هزار تن و ۸‌میلیارد و ۸۸۲‌میلیون دلار برآورده شد.

از میزان کل صادرات غیرنفتی ۳۷‌میلیون دلار از محل تجارت چمدانی و ۲۲۵‌میلیون دلار از طریق بازارچه‌های مرزی صورت گرفته است.

اقلام عمده صادراتی

میزان صادرات میعانات گازی در این مدت ۵‌میلیارد و ۹۴‌میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳/۶۵‌درصد افزایش داشت. پسته تازه یا خشک کرده با ۶۸۹‌میلیون و ۴۰۰‌هزار دلار و با اختصاص ۹/۶‌درصد از کل ارزش صادرات عمده‌ترین کالای صادراتی کشور در این مدت بود. پس از آن پروپان مایع شده با ۶۸۸‌میلیون دلار و بوتان مایع شده با ۴۵۸‌میلیون دلار قرار دارند. مجموع صادرات پروپان و بوتان مایع شده در این مدت یک‌میلیارد و ۱۴۶‌میلیون دلار بود و ۵/۱۱‌درصد از کل ارزش صادرات به دو کالای یاد شده اختصاص دارد. همچنین سایر مخلوط هیدروکربورهای بودار با ۴۰۹‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار و با اختصاص ۱/۴‌درصد و متانول با ۲۹۸‌میلیون و ۴۰۰‌هزار دلار و سهم ۹/۲‌درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

فرش و سایر کف‌پوش‌های نسجی با ۶/۲‌درصد، کاتود و قطعات کاتود از مس تصفیه‌شده با ۴/۲‌درصد، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج با ۳/۲‌درصد سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی به شکل مایع شده با ۲/۲‌درصد و گرید نساجی با ۱/۲‌درصد دیگر اقلام عمده صادراتی کشورمان در این مدت بوده‌اند.

در مجموع ده قلم کالای یاد شده ۲/۳۷‌درصد از کل ارزش و ۸/۲۵‌درصد از کل وزن صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

مقصدهای اصلی کالاهای ایرانی

امارات متحده عربی همچنان مقصد اصلی صادرات ایران است.

در این مدت ۳‌میلیون و ۳۸۴‌هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۴۶۹‌میلیون دلار به این کشور صادر شد و ۹/۱۵‌درصد از وزن و ۷/۱۴‌درصد از ارزش صادرات کشورمان را به خود اختصاص داد. عراق با یک‌میلیارد و ۱۵‌میلیون دلار و با اختصاص ۴/۹‌درصد، چین با ۷۸۴‌میلیون دلار و ۸/۷‌درصد، ژاپن با ۷/۶۵۱‌میلیون دلار و ۵/۶‌درصد و هند با ۵۲۱‌میلیون دلار و ۲/۵‌درصد رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع ۳/۶۴‌درصد از وزن و ۴/۴۴‌درصد از ارزش صادرات کشور در هشت‌ماهه اول سال‌جاری به پنج کشور یاد شده اختصاص یافت.

بنزین در صدر واردات

بنزین عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان در این مدت بود. به طوری که در هشت‌ماهه اول سال‌جاری یک‌میلیارد و ۵۰۵‌میلیون دلار بنزین وارد کشور شد و ۱/۵‌درصد از کل واردات کشورمان به این کالا اختصاص یافت. شمش از آهن و فولاد غیرممزوج و پروفیل با مقطع I از آهن یا فولاد غیرممزوج به ترتیب با ۶/۴‌درصد و ۸/۱‌درصد سهم از کل ارزش واردات رتبه‌های دوم سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها با اختصاص ۷/۱‌درصد، میله‌های آهنی یا فولادی با ۶/۱‌درصد، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری هر یک با ۳/۱‌درصد، دانه ذرت با ۱/۱‌درصد، برنج نیمه سفید شده با یک‌درصد و دانه سویا یا حتی خرد شده با اختصاص ۹/۰‌درصد دیگر اقلام عمده وارداتی کشورمان در این مدت بود.

در مجموع ده قلم کالای یاد شده از لحاظ ارزش ۷/۲۰‌درصد و از نظر وزن ۳/۴۱‌درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده‌اند.

در این مدت بیشترین میزان کالای وارداتی کشورمان از کشور امارات متحده عربی صورت گرفت. در هشت‌ماهه اول سال‌جاری ۶/۲۵‌درصد از وزن و ۵/۲۲‌درصد از ارزش واردات کشورمان در مبادی امارات متحده عربی رقم خورد‌. آلمان با اختصاص ۷/۱۱‌درصد از کل ارزش، چین با ۷/۸‌درصد، سوئیس با ۷/۵‌درصد و جمهوری کره با ۲/۵‌درصد عمده‌ترین صادرکننده کالا به کشور در طی این مدت بوده‌اند.

براساس این گزارش، در مجموع ۲/۵۵‌درصد از وزن و ۹/۵۳‌درصد از ارزش کل واردات کشور در هشت‌ماهه اول سال‌جاری به پنج کشور یاد شده اختصاص داشته است. طی این مدت ۲۳‌هزار و ۶۱۶ دستگاه خودرو‌سواری به ارزش ۴۷۳‌میلیون و ۲۴‌هزار دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۸‌هزار و ۳۸۳ دستگاه و از نظر ارزش ۳/۷۲‌درصد افزایش یافته است.

نکته

آمار هفت‌ماهه گمرک ایران نشان می‌دهد که ارزش صادرات میعانات گازی ۵میلیارد و ۷۲میلیون دلار بوده، حال آنکه آمار هشت‌ماهه نشانگر صادرات این بخش به میزان ۵میلیارد و ۹۴میلیون دلار است! یعنی در ماه هشتم سال فقط ۲۲میلیون دلار میعانات گازی صادر شده که محل مناقشه است و به احتمال زیاد و رقم واقعی باید ۵میلیارد و ۹۴۰میلیون دلار باشد! البته تغییر در این آمار که در پی انتقاد کارشناسان به محاسبه ارزش میعانات گازی که در «مجموعه» صادرات غیرنفتی، اتفاق افتاده، همچنان پرسش‌‌برانگیز است.