بالاخره پس از نزدیک به ۷ ماه از انتشار خبرهای ضدو نقیض در مورد احتمال بازگشت کوپن به اقتصاد ایران، مجلس و دولت بر سر تامین کالای اساسی اقشار کم درآمد و توزیع این کالاها از طریق کارت الکترونیک به توافق هایی رسیده اند. روز گذشته نیز عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تهیه طرحی ۲ فوریتی درباره تامین کالاهای اولیه و اساسی برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه در این کمیسیون خبر داد و احمد توکلی را به عنوان مامور تهیه این طرح معرفی کرد. جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، اظهار کرد: طرحی ۲ فوریتی درباره تامین معیشت و کالای اساسی برای اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه در کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است که بر اساس آن بتوانیم با پرداخت‌های کالایی به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه کمک کنیم.کمک‌های در نظر گرفته شده برای اقشار کم درآمد جامعه به صورت کارت الکترونیکی و سبد کالای خانوار به آنها ارائه خواهد شد و این کمک‌ها جدای از مبحث هدفمندی و یارانه نقدی و به صورت موازی به اقشار ضعیف جامعه ارائه می‌شود. قادری در عین حال یادآوری کرد که ممکن است این نگاه برای انجام کمک به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه به دلیل برخی مشکلات اقتصادی، در جاهای دیگر هم وجود داشته باشد. شاید مشکلات اقتصادی و تورم موجود که سختی‌های زیادی را به اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد جامعه وارد می‌آورد، باعث شود در ارائه کمک‌های کالایی به این قشر تسریع شود.

پیش از این اخباری مبنی بر توصیه‌هایی به مجلس و دولت برای حل هرچه زودتر مشکلات اقتصادی و معیشتی اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه به ویژه در آستانه سال جدید منتشر شده بود که بر اساس آن کمیته مشترک این ۲ قوه تشکیل شده و جلسات خود را از چهارشنبه شب تاکنون ادامه داده است. گفته می‌شود، این طرح برای ۲ دهک پایین درآمدی در نظر گرفته شده است و کمیته مشترک مجلس و دولت به دنبال تحقق آن هستند.

اما در حالی که اقدام‌های جدید مجلس و دولت نشانه‌ای از بازگشت کوپن به بازار تلقی می‌شود، مدیرکل تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: تاکنون هیچ‌گونه مذاکره‌ای برای اختصاص کالاهای اساسی یارانه‌ای به اقشار کم‌درآمد با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت نگرفته و از این طرح بی‌اطلاعیم. به گفته علی‌اکبر پورکاوه، هنوز هیچ‌گونه مذاکره‌ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت و متولیان تنظیم بازار در معاونت بازرگانی داخلی این وزارتخانه برای تامین معیشت کم‌درآمدها صورت نگرفته است و از آن بی‌اطلاع هستیم.

مدیرکل تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در جلسات کارشناسی تنظیم بازار دولت، مدیران معاونت بازرگانی داخلی حضور دارند و بر این اساس، هنوز هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته است. او تصریح کرد: ذخایر کالایی البته در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می‌برد و کمبود کالایی احساس نمی‌شود، به نحوی که تا نیمه اول سال ۹۲، هیچ‌گونه نگرانی برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم نداریم و کالا به اندازه کافی ذخیره‌سازی شده است. به گفته پورکاوه، به نظر می‌رسد شناسایی دو دهک پایینی جامعه کار دشواری باشد و در صورت انجام نیز، کار شناسایی زمانبر خواهد بود. دولت و مجلس در جلسات شبانه خود که به تازگی داشته‌اند تصمیم بر این گرفته‌اند که کارت اعتباری در اختیار افراد کم‌درآمد قرار دهند. گمانه‌‎زنی‌ها مبنی بر این است که این کارت اعتباری برای تامین کالاهای اساسی، سوخت، آب و برق باشد.

تهیه بسته بازرسی و نظارتی شب‌عید

از سوی دیگر، معاون بازرسی سازمان حمایت از تهیه بسته بازرسی و نظارتی شب عید خبر داد و گفت: اجازه دلال بازی نمی‌دهیم.

مجتبی فراهانی به خبرگزاری فارس گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برنامه ویژه‌ای برای نظارت بر بازار شب عید دارد و شب عید امسال شاهد توزیع مطمئن کالاهای مورد نیاز مردم در کشور هستیم. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت افزود: با توجه به اینکه امسال، بازار ارز با نوسان روبه‌رو شده و حساسیت‌های موجود در این باره افزایش یافته است، تشدید بازرسی و نظارت‌ها از اولویت‌های اصلی سازمان حمایت در کنترل و تنظیم بازار شب عید به شمار می‌رود.

فراهانی تصریح کرد: برای این منظور همانند سال‌های گذشته با معاونان بازرسی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور جلسات توجیهی برگزار شده و در این راستا یک بسته بازرسی و نظارتی نیز تهیه شده است. او ادامه داد: از دیگر اولویت‌های اصلی سازمان حمایت تنظیم بازار کالاهای اساسی است که در این مورد نیز از مبدا تا شبکه‌های مویرگی تمامی این اقلام کنترل می‌شوند.