صادرات پسته به مدت ۶ ماه متوقف می‌شود

گروه بازرگانی- دولت با اعلام تصمیم‌های ویژه برای تامین کالاهای شب عید، اطمینان می‌دهد که از گرانی و کمبود این اقلام جلوگیری خواهد کرد. با این وجود کاهش واردات در چند ماه گذشته از یک سو و شکست برنامه‌های مبارزه با افزایش قیمت‌ها از سوی دیگر موجب شده فعالان و کارشناسان نسبت به برهم خوردن تعادل بازار هشدار دهند. چهارشنبه هفته پیش نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا به عنوان اصلی‌ترین برنامه هرسال دولت برای تامین کالاها شب عید آغاز به کار کردند و همزمان دولت نیز با تشکیل کارگروهی برنامه‌های ویژه‌ای را برای کنترل قیمت مواد پروتئینی و آجیل و خشکبار در نظر گرفته است. اما با این وجود مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از عملکرد دولت در این حوزه نسبت به بروز پیامدهای کاهش واردات کالا تا تیرماه سال ۱۳۹۲ هشدار می‌دهد. البته جزئیات تصمیم‌های جدید کارگروه تنظیم بازار برای تنظیم بازار شب عید هنوز اعلام نشده است. پنج‌شنبه گذشته محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور در جلسه کارگروه کنترل بازار با تاکید بر لزوم ایجاد رفاه و آسایش برای مردم و تعدیل قیمت‌ها در بازار شب عید، از همه دستگاه‌های مربوطه، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها خواست همه توان خود را بکار گیرند تا جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفته و اجازه ندهند که فشار گرانی مردم را آزرده کند. در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، استاندار تهران و شماری از مسوولان وزارتخانه‌های مرتبط و نمایندگان تشکل‌ها و بخش خصوصی نیز حضور داشتند، پس از ارائه راهکارها و پیشنهادهای مختلف برای تامین مواد پروتئینی از منابع مختلف، مقرر شد به سرعت گوشت قرمز با قیمت مناسب از طریق شبکه‌های توزیع در اختیار مردم قرار گیرد. در این نشست همچنین گزارشی از وضعیت گوشت مرغ در بازار ارائه شد و تصمیماتی مبنی بر توزیع گسترده گوشت مرغ با قیمت مطلوب از طریق اتحادیه‌های صنفی گرفته شد. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت بازار پرداخت و پس از بحث و تبادل نظر، تصمیمات ویژه‌ای برای کاهش قیمت انواع آجیل و خشکبار گرفته شد.

واردات ۵ میلیارد دلار کالای اساسی از هند

همچنین قاسم، نوده فراهانی، عضو ستاد تنظیم بازار از ممنوعیت صادرات پسته به دستور معاون اول رییس‌جمهور خبر داد و گفت: برای تنظیم بازار، گوشت قرمز از کشور قرقیزستان وارد می‌شود. قاسم نوده فراهانی در مورد مصوبات جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار که به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار می‌شود، به خبرگزاری فارس گفت: ‌در این جلسه تاکید شد تا برای تنظیم بازار مرغ، مرغ ذخیره شده در بازار توزیع شود و ابعاد این توزیع گسترش پیدا کند تا قیمت‌ها شکسته شود. او افزود:‌ برای تنظیم بازار گوشت نیز مصوب شد تا واردات گوشت از کشور قرقیزستان و همچنین از مرز سیستان و بلوچستان توسعه یافته تا در این زمینه نیز شاهد رشد قیمت نباشیم. عضو ستاد تنظیم بازار با تاکید بر اینکه در این جلسه یکی از اعضای انجمن پسته‌کاران حضور داشت، گفت: این عضو اظهار کرد که پسته با قیمت ۳۰ هزار تومان صادر می‌شود و قرار شد تا در انتهای جلسه تفاهمنامه‌ای در این خصوص امضا و پسته در داخل کشور به قیمت صادرات، عرضه شود؛ اما در پایان جلسه فرد مذکور جلسه را ترک کرد بنابراین معاون رییس‌جمهور دستور داد تا صادرات پسته به مدت ۶ ماه متوقف شود. او افزود: معاون اول رییس‌جمهور دستور دادند تا کارگروه‌هایی برای تنظیم بازار کالاهای اساسی تشکیل شود تا در ایام پایانی سال مردم مشکلی نداشته باشند. نوده فراهانی گفت: با دستور رییس‌جمهور قرار است تا ۵ میلیارد دلار ارز کشور که در هندوستان است در اختیار وزیر صنعت قرار گیرد تا کالای اساسی مورد نیاز مردم وارد کشور شود؛ بنابراین آقای معاون اول رییس‌جمهور دستور دادند تا با همکاری وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی این اعتبار در اختیار وزیر صنعت قرار گیرد.

آغاز فروش فوق‌العاده واحدهای صنفی

رییس شورای اصناف کشور همچنین از آغاز فروش فوق‌العاده واحدهای صنفی از ابتدای اسفندماه خبر داد و گفت: در این فروش‌های فوق‌العاده، ۳ هزار واحد صنفی حضور خواهند داشت.نوده فراهانی افزود: فروش‌های فوق‌العاده صنفی با حضور ۳ هزار واحد صنفی از اول اسفندماه آغاز خواهد شد و تا ۲۵ اسفندماه ادامه خواهد داشت.رییس شورای اصناف کشور افزود: این فروش‌های فوق‌العاده در میادین اصلی توزیع پوشاک کشور از جمله میدان

ولی‌عصر، میدان هفت تیر و هفت حوض نارمک برپا خواهد شد. وی تصریح کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در یک اقدام هماهنگ از اول تا پایان اسفندماه کالاها را با تخفیف ۵ تا ۲۰ درصدی عرضه خواهند کرد. فراهانی در حاشیه مراسم آغاز به کار نمایشگاه مواد غذایی در مصلای تهران ادامه داد: ۲۶۰ غرفه در نمایشگاه عرضه مستقیم مواد غذایی در مصلای تهران حضور دارند که ۹۰ درصد آنها به عرضه مواد غذایی و مابقی به عرضه لوازم آشپزخانه مشغول هستند. او همچنین در خصوص تخفیف‌های ارائه شده به پوشاک در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا گفت: تولیدکنندگان پوشاک تا ۲۰ درصد تخفیف برای مردم در نظر می‌گیرند.

ابهام در وضعیت واردات کالاهای اساسی

اما بحث بر سر سیاست‌های دولت برای تنظیم بازار شب عید که کی از مهم‌ترین دوره‌های مصرف کالا در سال است، در حالی این روزها در جریان است که در چند ماه گذشته برنامه‌های مدیریت واردات با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. این برنامه‌ها که بیشتر در قالب ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های‌ واردات کالا پیگیری شد انتقادهای زیادی را از سوی بخش خصوصی به دنبال آورد. همچنین بر اساس اعلام رسمی گمرک، کاهش واردات به ایران موجب کاهش درآمدهای دولت نیز شده است. به گزارش ایسنا درآمدهای گمرکی وصول شده طی ۱۰ ماه امسال حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش نشان می‌دهد که کاهش حجم واردات و تغییر در ترکیب واردات از اصلی‌ترین دلایل کاهش درآمدهای گمرک بوده است.محمدرضا نادری، معاون گمرک در این مورد می‌گوید: درآمدهای گمرک ایران امسال محقق نشده است و دلیل اصلی آن نیز مدیریت واردات کالا بوده که باعث شده واردات کالاهای نهایی با ماخذ حقوق ورودی بالا تقریبا متوقف شود و اگر هم کالایی هم‌اکنون ترخیص می‌شود مربوط به ثبت سفارش‌های قبلی است. البته واردات کالاهای با ماخذ حقوق ورودی پایین و کالاهای اساسی امسال افزایش یافته که این به طور طبیعی باعث کاهش درآمدهای گمرک شده است. به گفته نادری واردات کالاهای اولویت ۱۰ که ماخذ حقوق ورودی بالایی مانند ۴۵، ۵۰ یا ۵۵ درصد دارند کاهش یافته یا متوقف شده است که این نیز در محقق نشدن درآمدهای گمرکی در سال‌جاری موثر بوده است. نادری در مورد کالاهای اساسی نیز، از واردات حدود ۲۰ میلیارد دلار کالاهای اساسی در۱۰ ماهه سال‌جاری خبر داد. با وجود خوش بینی‌های دولت در مورد تنظیم بازار ایران، مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق ایران از کاهش ۳۰ درصدی واردات توسط بخش خصوصی خبر می‌دهد و می‌گوید: درحالی که آمارها از کاهش ۱۸ درصدی واردات خبر می‌دهد عمده کاهش آن متوجه بخش خصوصی شده است. او ادامه داد: اگر واردات بی‌رویه گندم، برنج و کنجاله سویا که توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد شده است را از آمار واردات حذف کنیم نشان می‌دهد که واردات بخش خصوصی بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است. به گفته حریری محدودیت‌های ایجاد شده در واردات اثرات خود را از تیر ماه سال آینده نشان می‌دهد، در واقع پس از واردات کالاهایی که از قبل ثبت سفارش‌ شده‌اند از تیر ماه سال آینده کمبود کالا را در کشور حس خواهیم کرد. براساس آمار گمرک ایران در ۱۰ ماهه ۱۳۹۱ کل واردات کشور از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۶/۵ و ۱/۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته و به ۵/۳۲ میلیون تن و ۷/۴۳ میلیارد دلار رسید. از سوی دیگر اوایل سال‌جاری اعلام شده بود که امسال حدود ۲۴ میلیارد دلار اقلام اساسی وارد کشور خواهد شد که با این حساب در ۱۰ ماهه امسال ۸۳ درصد از این برنامه محقق شد. رییس کمیسیون واردات اتاق ایران با بیان اینکه خود کارشناسان سازمان توسعه تجارت نیز این معضلات و خطرات را حس می‌کنند، گفت: کارشناسانی که مسائل را از دید تجاری می‌بینند با حس کردن خطرات ناشی از محدودیت واردات دنبال راهکارهایی برای حل آن هستند.