بخش خصوصی ریسک نمی‌کند

گروه بازرگانی - رییس‌کل گمرک ایران حجم صادرات غیرنفتی از شهریور ۸۴ تاکنون را ۶۰‌میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از ابتدای مهرماه امسال تاکنون ۵۰۰‌میلیارد تومان درآمد توسط گمرک از محل اجرای مالیات بر ارزش افزوده وصول و به خزانه واریز شده است. اردشیر محمدی طی نشستی با خبرنگاران در مورد اقدامات انجام شده برای اجرای طرح تحول در گمرک گفت: اقدامات گمرک در این زمینه در ۶ برنامه و ۸ پروژه اجرا می‌شود، پروژه‌هایی که نیازمند منابع مالی نبود، براساس برنامه زمانبندی در حال اجرا است و سایر پروژه‌ها که نیازمند تامین منابع مالی است، باقی مانده است.

رییس‌کل گمرک ایران از به اتمام رسیدن مراحل بازنگری در اصلاح قانون امور گمرکی خبرداد و افزود: این اصلاحیه در کارگروه تشکیل شده و در دست بررسی است که پس از بررسی در کارگروه، لایحه امور گمرکی تقدیم مجلس می‌شود. وی یکی از مطالبات خدمات گیرندگان گمرک را تسهیل و سرعت در ارائه خدمات عنوان و تصریح کرد: با استقرار سیستم آسیکودای جهانی تشریفات گمرکی در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود که این امر باعث کاهش هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالاها می‌شود.

محمدی از راه‌اندازی رویه ترانزیت کالا به صورت پایلوت در سه گمرک کشور تا پایان امسال خبر داد و گفت: راه‌اندازی این رویه در ۱۰ گمرک دیگر را نیز در برنامه سال آینده داریم تا با این رویه فرآیند تشریفات ترانزیت تسهیل و روانسازی شود.

چالش‌های اعتبارات و بودجه در گمرک

محمدی با اشاره به عدم تصویب لایحه نیم‌درصدی گمرک در مجلس نیز گفت: وقتی لایحه‌ای در مجلس رای نمی‌آورد، برای ارائه مجدد آن به مجلس باید ۶ ماه زمان بگذرد تا امکان طرح مجدد آن وجود داشته باشد، اما نمایندگان مجلس معتقدند که این موضوع را در قالب بودجه می‌توان پیش‌بینی کرد.

وی یکی از چالش‌های این دستگاه را بحث اعتبارات و بودجه ذکر و بیان کرد: با توجه به اینکه اصلاح نظام گمرکی یکی از ۷ محور بسته طرح تحول اقتصادی است، بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به بودجه این سازمان داشت، البته با پیگیری‌های صورت گرفته بخشی از نیازها مرتفع شده است. وی از افزایش ۲۴‌درصدی بودجه این دستگاه در لایحه بودجه سال ۸۸ نسبت به سال جاری خبرداد و بودجه این دستگاه دولتی را جمعا ۷۵‌میلیارد تومان اعلام کرد. رییس‌کل گمرک ایران از آمادگی این دستگاه برای ترخیص واگن‌های مترو از گمرک شهید رجایی در صورت ارائه اسناد مربوطه و اعلام این موضوع به مدیرعامل مترو به صورت کتبی و شفاهی خبر داد.

وی همچنین از وصول ۵۰۰‌میلیارد تومان درآمد توسط گمرک از محل اجرای مالیات بر ارزش افزوده خبرداد و افزود: این فرآیند از اول مهرماه امسال بر اساس نرخ ۳‌درصدی آغاز شده و تمامی رقم وصول شده وارد خزانه شده است.

واردات ۴۷میلیارد دلاری کالا طی ۱۰ ماه

رییس‌کل گمرک ایران از واردات ۴۷‌میلیارد دلار کالا به کشور در ۱۰ ماه ابتدای امسال که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۲۷‌درصد برخوردار است، خبر داد و رقم صادرات کشور در مدت مذکور را نیز بیش از ۱۹‌میلیارد دلار همراه با میعانات گازی و محصولات پتروشیمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۶/۱۲درصد رشد داشته است، اعلام کرد.

به گفته وی بحران مالی جهانی و کاهش قیمت کالاها تاثیری بر فرآیند ورود و خروج کالا نداشته است و رشد فعالیت‌های گمرک مثبت بوده است.

وی در بیان ترکیب کالاهای وارداتی به کشور نیز گفت: امسال ۸۵‌درصد کالاهای وارداتی مواد اولیه، سرمایه‌ای و واسطه‌ای و ۱۵‌درصد مصرفی بوده است. محمدی به تحقق ۱۰۳‌درصدی درآمدهای گمرک در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: رقم این درآمدها در بودجه سال جاری ۵۳‌هزار ‌میلیارد ریال بوده که در بودجه سال آینده این رقم ۶۶‌هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

وی از ترانزیت ۳۰‌درصدی کالاها از گمرک فرودگاه امام (ره) خبرداد و با بیان اینکه با افزایش تجهیزات این گمرک، ‌درصد مذکور افزایش خواهد یافت، اظهار امیدواری کرد که در نیمه سال آینده دیگر ترانزیت کالاها به گمرک مهرآباد وجود نداشته باشد.

رییس‌کل گمرکی ایران مدت زمان ترخیص کالاها در گمرک را یک‌روزه اعلام کرد و افزود: کاهش این زمان دور از دسترس نیست.

وی از عدم ابلاغ کاهش تعرفه واردات گوشی موبایل به گمرک خبرداد و افزود: هم‌اکنون رسوب کالاها در بندر شهید رجایی وجود ندارد.

محمدی در مورد عملکرد ۳۰ ساله گمرک نیز گفت: میزان واردات کشور در مدت ۳۰ سال گذشته ۶۳۰‌میلیارد دلار و صادرات نیز ۱۲۶‌میلیارد دلار بوده است، همچنین رقم واردات در سال ۵۷ حدود ۱۰‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که در سال ۸۶ به ۴۸‌میلیارد دلار افزایش یافته است. وی ادامه داد: رقم صادرات نیز از ۵۴۶‌میلیون دلار در سال ۵۷ به ۱۶‌میلیارد دلار در سال ۸۶ افزایش یافته است و برآورد می‌شود که امسال این رقم به بیش از ۲۱‌میلیارد دلار برسد.

رییس‌کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: مقایسه آمار صادرات و واردات نشان می‌دهد که نگاه دولت به رهایی از اقتصاد تک محصولی و افزایش صادرات است، به نحوی که در دولت نهم حجم صادرات غیرنفتی ۶۰‌میلیارد دلار بوده است.

روند اصل‌۴۴ در گمرک

از سوی دیگر معاون طرح و برنامه گمرک کشور در پاسخ به این سوال که گمرک در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و محدود کردن بخش‌های تحت سرپرستی خود چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: یکی از پروژه‌های طرح تحول اقتصادی در حوزه گمرک، تجهیز این بخش به سیستم‌های کنترل کامپیوتری است. طرح تحول را در ۱۰ گمرک کشور در دست اجرا داریم و هزینه هر دستگاه کنترل کامپیوتری موسوم به ایکس ری ۴میلیارد تومان و هزینه نگهداری سالانه این دستگاه‌ها چیزی بالغ بر ۶۰۰میلیون تومان است.

رضا جمهوری در گفت‌وگو با «موج» افزود: گمرک کشور قصد داشت متناسب با اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های آن بخش کنترل غیرمحسوس این دستگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند. جهت تحقق این هدف دو فراخوان در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شد، ولی متاسفانه توسط بخش خصوصی مورد استقبال قرار نگرفت‌.

به گفته وی، بخش‌خصوصی عمدتا حاضر به سرمایه‌گذاری در کار پرریسکی که تا به حال در کشور تجربه نشده است، نیست و ریسک سرمایه‌گذاری در گمرک را نمی‌پذیرد‌.

جمهوری از راهکار گمرک در این خصوص سخن گفت و بیان کرد :طی جلساتی که با اعضای کارگروه تحول داشتیم، این پیشنهاد طرح شد که تعاونی بخش کارکنان گمرک را با پرداخت وام از صندوق ذخیره‌ارزی تشویق به سرمایه‌گذاری در این بخش کنیم که هنوز پاسخی از سوی تعاونی کارکنان و اعضای هیات مدیره دریافت نکرده‌ایم‌.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر گمرک توانایی واگذاری این بخش از فعالیت‌های خود به بخش‌خصوصی را دارد و نمی‌تواند سایر وظایف خود را واگذار کند، زیرا وظایف گمرک وظایف حاکمیتی است که قابل واگذاری نیست.